iranresearches-telegram

محصولات ایران پژوهان را در فروشگاه ببینید
 

نگارش یافته توسط مدير محتواي ايران پژوهان مجموعه: علمي و پژوهشي
تعداد بازدید: 15927
چاپ

‏101- درون فهمي بيشتر در کداميک از نحله هاي زير مطرح است ؟‏
الف- مکتب اثباتي ‏
ب- روشهاي تأويل ( تأويل گرائي ) ‏ ج
ج- رفتارگرائي ‏
د- تجربه گرائي ‏
‏ ‏
‏102- در تحقيق در باب علل و عوامل اعتياد فرضيه زيرمطرح گرديد . به نظر مي رسد ‏، « اعتياد جوانان تهراني را نارسائي خانواده و گرايش به رسانه هاي نامطلوب سبب مي ‏شود . اين فرضيه چه نام دارد ؟ ‏
الف- فرضيه وصفي‏
ب- فرضيه تک متغيره ‏
ج- فرضيه چند متغيره ‏ ج
د- فرضيه صفر‏
‏ ‏
‏103- در تحقيقي در باب علل و عوامل اعتياد مردان در تهران ، به تأثير همسالان بر ‏اعتياد پرداخته شد . ‏
در اين تحقيق ، همسالان چه نوع متغيري است ؟
الف- متغير تابع ‏
ب- متغير مستقل ‏ ج
ج- متغير وابسته ‏
د- متغير بيروني‏


‏ ‏
‏104- اگر در تحقيقي با استفاده از طيف گاتمن ، تعداد پاسخگويان 10 نفر ، تعداد سنجه ها ‏يا سؤالها 5 باشد ، احتمال خطا چقدر است ؟ ‏
الف- بيست و پنج‏
ب- پانزده‏
ج- هيجده ‏
د- ده ‏ ج


‏ ‏
‏105- اگر در تحقيقي با استفاده از مقايسه هاي زوجي ، محبوبيت 10 معلم را در بين ‏دانش آموزان يک دبيرستان مورد بررسي قرار دهيم ، چند زوج خواهيم داشت ؟
الف- چهل و پنج ‏ ج
ب- بيست و پنج ‏
ج- چهل‏
د- سي و پنج ‏
‏ ‏
‏106- در کدام يک از طيفها نهايت کوشش به عمل مي آيد تا فاصله سنجه ها يا گويه ها ‏برابر باشد ؟
الف- ترستون ج
ب- بوگاردوس‏
ج- گاتمن‏
د- ليکرت‏
‏ ‏
‏107- اگر در تحقيقي با استفاده از طيف ليکرت ، در باب عقايد مردمي درباره کنترل ‏مواليد ، پاسخگوئي ( ‏A‏) چنين پاسخ دهد:‏
شديدا" موافق موافق بي نظر مخالف شديدا" ‏مخالف
سنجه 1 ‏ A ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏
سنجه 2 ‏ A ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏
سنجه 3 ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏
‏ ‏
اگر شديدا" موافق = 5 موافق =4 بي نظر =3 مخاف= 2 شديدا" مخالف =1 باشد و ‏سنجه ها در يک جهت طراحي شده باشند نمره نهايي اين فرد ( ‏A‏ ) چيست ؟
الف- بيست‏
ب- دوازده ‏ ج
ج- پانزده ‏
د- يازده‏
‏ ‏
‏108- اگر در شناخت جمعيت مورد مطالعه ، آنان را بر اساس تعلق مليت، ايراني ، ‏فرانسوي و آلماني ، رده بندي کنيم ، از کدام يک از انواع مقياس ، استفاده کرده ايم ؟
الف- مقياسهاي اسمي ‏ ج
ب- مقياسهاي فاصله اي ‏
ج- مقياسهاي ترتيبي ‏
د- مقياسهاي نسبي ‏
‏ ‏
‏109- مطالعات موردي با کدام يک از روشهاي زير نزديک است ؟ ‏
الف- مطالعات پهناگر‏
ب- مطالعات ژرفائي‏ ج
ج- مطالعات آماري ‏
د- مطالعات فراژرفائي ‏
‏ ‏
‏110- پرسشنامه معکوس در کداميک از ابزار پژوهش به کار مي آيد ؟‏
الف- مصاحبه باز‏
ب- مشاهده آزاد ‏
ج- تحليل محتوي‏ ج
د- مصاحبه بسته با استفاده از پرسشنامه‏
‏111- اگر در تحقيقي ، با استفاده از طيف گاتمن ، 10 سنجه ( گويه ) ، به پاسخ داده مي ‏شود و ميزان خطا 2 باشد ، ضريب تکرار يا بازنمائي چقدر است ؟‏
الف- 90/0‏
ب- 98/0‏ ج
ج- 85/0‏
د- 83/0 ‏
‏ ‏
‏112- محاسبه ميانگين وزن يافته در کدام يک از طيف ها مورد توجه است ؟‏
الف- طيف بوگاردوس ‏
ب- طيف -اوزگود
ج- طيف- استگنر‏
د- طيف ليکرت ‏ ج
‏ ‏
‏113- ضريب ابهام در کدام طيف محاسبه مي شود ؟
الف- طيف اوزگود ‏
ب- طيف بوگاردوس‏
ج- طيف ترستون‏ ج
د- طيف استگنر‏
‏ ‏
‏114- اعتبار تجربي به ترتيب ذيل محاسبه مي شود :‏
الف- باآزمون -آزمون مجدد ‏
ب- باآزمون نتايج با داده هاي متقن ‏ ج
ج- با آزمون فرضيه ها‏
د- با آزمون و خطا ‏
‏ ‏
‏115- اگر در تحقيقي با استفاده از تحليل محتوا در دو مقطع بر روي يک متن 100 مقوله ‏بررسي شوند و اختلاف 100 مورد باشد ، ضريب روائي چقدر است ؟ ‏
الف- 90/0‏ ج
ب- 85/0‏
ج- 80/0‏
د- 73/0‏
‏ ‏
‏116- تحقيقي پيرامون شعارهاي ماه مه در شوروي سابق در خلال 10 سال صورت ‏گرفته است ، اين تحقيق چه نام دارد ؟
الف- مطالعه موردي‏
ب- تک نگاري‏
ج- تحليل محتواي طولي‏ ج
د- مشاهده آزاد ‏
‏ ‏
‏117- پرسشنامه معکوس در کدام نوع تحقيق معمول است ؟‏
الف- مصاحبه با استفاده از پرسشنامه ‏
ب- تحليل محتوا ‏ ج
ج- مصاحبه آزاد ‏
د- مشاهده کانوني‏
‏ ‏
‏118- کدام يک از مجموعه هاي زير بهتر شناسنامه يک کتاب را معرفي مي کند ؟
الف- نام کتاب ، نام و نام خانوادگي مؤلف ، نام و نام خانواد گي مترجم احتمالي ، محل ‏انتشار ، سال انتشار ، چاپخانه ، سال انتشار ، تعداد صفحات . ‏
‏ ‏
ب- نام کتاب ، نام و نام خانوادگي مؤلف ، نام و نام خانوادگي مترجم احتمالي ، محل ‏انتشار ، چاپخانه ، سال انتشار ، مجله احتمالي . ‏
‏ ‏
ج- نام کتاب ، نام و نام خانوادگي مؤلف ، نام و نام خانوادگي مترجم ( مترجمان ) ، محل ‏انتشار ، چاپخانه ، سال انتشار ، تعداد صفحات ، مجله احتمالي .‏
‏ ‏
د -نام خانوادگي مؤلف ، نام مؤلف ، نام اثر ، نام مترجم احتمالي ، محل انتشار ، چاپخانه ‏، سال انتشار ، مجله احتمالي ، چاپ احتمالي .‏ ج
‏ ‏
‏119- پلان اثر تحقيقي در پايان به چه صورت مي آيد ؟ ‏
الف- فهرست اعلام ‏
ب- فهرست مطالب ‏ ج
ج- فهرست جداول و نمودارها ‏
د- فهرست منابع ‏
‏ ‏
‏120- شيوه قيفي وارونه چيست و چگونه به کار مي آيد ؟ ‏
الف- از سؤالهاي به سؤالهاي خاص مي رسيم . ‏
ب- از سؤالهاي خاص به سؤالهاي کلي مي رسيم . ‏ ج
ج- از پاسخگويان عادي شروع و سپس به متخصصان مي رسيم . ‏
د- از پاسخگويان متخصص به پاسخگويان عادي مي رسيم . ‏
‏ ‏
‏121- اگر در تحقيقي پيرامون عبور و مرور در تهران پرسيده شود : « براي رفتن به ‏محل کار معمولا" از چه وسيله اي استفاده مي کنيد ؟ و چقدر هزينه مي کنيد ؟ اين نوع ‏پرسش ها چه ناميده مي شود؟
الف- سؤالهاي ايستاري ‏ ج
ب- سؤالهاي آرزوئي‏
ج- سؤالهاي مرتبط با طرز تلقي‏
د- سؤالهاي رفتاري ‏
‏ ‏
‏122- تنظيم سنجه ها به طور منظم و برحسب انباشت پذيري در کدام طيف مورد توجه ‏دقيق است ؟ ‏
الف- طيف بوگاردوس ‏
ب- طيف ليکرت ‏ ج
ج- طيف گاتمن ‏
د- طيف اوزگود ‏
‏ ‏
‏123- در تحقيقي پيرامون گذران فراغت ، سؤال بدينصورت مطرح مي شود :‏
جمعه گذشته از بيداري تا خواب وقت آزاد خود را چگونه گذرانديد ؟ در اين تحقيق از چه ‏شيوه يا ابزاري استفاده شده است ؟
الف- کانوني ‏ ج
ب- بودجه -زمان ‏
ج- غير مستقيم ‏
د- فرافکن ‏
‏ ‏
‏124- اگر در تحقيقي همبستگي بين دو متغير ‏X‏ و ‏Y‏ مورد بررسي قرار گيرد و نتيجه به ‏صورت نمودار زير در آيد ، بايد گفت : ‏
الف- بين ‏X‏ و ‏Y‏ همبستگي به صورت کامل و مثبت وجود دارد . ‏ ج
ب- بينX ‎‏ و ‏Y‏ همبستگي به صورت منفي وجود دارد . ‏
ج- بين ‏X‏ و ‏Y‏ همبستگي وجود ندارد . ‏
د- بين ‏X‏ و ‏Y‏ همبستگي به صورت ناقص و مثبت وجود دارد . ‏
‏ ‏
‏125- اگر در تحقيقي پيرامون همسان بودن سواد زوجين، جدول زير بدست آيد :‏
چه نسبت از کل جمعيت همسري همسان تحصيل دارند ؟ ‏
‎ ‎ زن مرد
بي‎ ‎سواد ‏30‏ ‏10‏
با‎ ‎سواد ‏25‏ ‏35‏
جمع ‏60‏ ‏45‏
الف- 75/0‏ ج
ب- 7 3/0 ‏
ج- 43/0‏
د- 65/0‏
‏126- اختلال رابطه بين ‏F‏ و ‏N ‎‏ در کدام يک از شرايط زير صورت مي گيرد ؟ ‏
الف- در سؤالهاي باز و آزاد ‏
ب- در سؤالهاي دام ‏
ج- در سؤالهاي چند جوابي ساده‏ ج
د- در سؤالهاي تک جوابي ساده ‏
‏ ‏
‏127- اگر در تحقيقي پيرامون اشتغال زنان و اثرات آن بر خانواده ، درصدد بررسي تأثير ‏اشتغال مادران ، ( ‏X‏ ) بر توفيق تحصيلي کودکان ( ‏Y‏ ) هستيم ، بايد گفت :‏
الف- متغير تابع است . ‏
ب- متغير تابع نيست . ‏ ج

د- متغير واسط نيست . ‏
‏ ‏
‏128- اگر در تحقيقي پيرامون دزدي جوانان فقط نوع دزدي ، شيوه ارتکاب ، حجم مال ‏دزديده شده مورد مشاهده قرار گيرد ، گفته مي شود ، از شيوه زير استفاده شده است . ‏
الف- مشاهده کانوني ‏ ج
ب- مشاهده فعال‏
ج- مشاهده آزاد ‏
د- مشاهده کلي ‏
‏ ‏
‏129- اگر در تحليل محتوا ، روي 400 جمله ، مقوله الف 20 بار تکرار شود ، احتمال ‏تقارن اين دو مقوله چقدر است ؟ ‏
الف- 77/0‏
ب- 88/0‏ ج
ج- 90/0‏
د- 75/0‏
‏ ‏
‏130- در تحقيقي توزيع جمعيت مورد مطالعه بر پايه اعتقاد ديني صورت گرفت و سه ‏گروه کاتوليک ، پروتستان و کليمي تميز داده شد ، در اين تحقيق از چه مقياسي استفاده ‏شده است ؟
الف- مقياس نسبي ‏
ب- مقياس اسمي ‏ ج
ج- مقياس ترتيبي ‏
د- مقياس فاصله اي ‏
‏ ‏
‏131- پژوهشگر به هنگام يک تحقيق ژرفانگر بايد :‏
الف- کنجکاوي را از خود دور کند . ‏
ب- نسبت به داده هاي تحقيق يا پاسخهاي پاسخگويان خود ، کنجکاو باشد . ‏ ج
ج- نسبت به داده هاي تحقيق يا پاسخهاي پاسخگويان عکس العمل نشان دهد . ‏
د- نسبت به عدم وجود امنيت و آرامش در جامعه تحقيق کنجکاو نباشد . ‏
‏ ‏
‏132- آيا يک محقق مي تواند به عنوان يک عضو کاملا" خودي و محرم در اجتماع مورد ‏بررسي باز شناخته شود ؟ ‏
الف- خير ، يک محقق هر چقدر هم خود را به مردم نزديکتر سازد ، باز نمي تواند اين ‏فکر را ازذهن مردم بزدايد که متعلق به فرهنگ ديگري است و سرانجام به محل يا ‏کشورش بر مي گردد . ‏
‏ ‏
ب- بله، محقق به مردم نزديک مي شود و اين فکر را که متعلق به فرهنگ ديگري است ‏از ذهن مردم مي زدايد . ‏ ج
‏ ‏
ج- محقق با دوري از فرهنگ خود رفته رفته به صورت يک عضو کاملا" خودي و محرم ‏در اجتماع مورد بررسي بازشناخته مي شود . ‏
‏ ‏
د- براي اينکه محقق به صورت يک عضو کاملا" خودي و محرم در اجتماع مورد بررسي ‏درآيد ، عينا" تظاهر به بيگانگي نسبت به فرهنگ خود نمايد . ‏
‏ ‏
‏133- بررسي بازيهاي گروهي و قومي چه کمکي به تحقيق انسان شناسي مي کند ؟ ‏
الف- از طريق بازيها نقشهاي اقتصادي افراد در جامعه بررسي مي شود . ‏ ج
ب- بازيها به دور از نيازهاي اجتماعي و فرهنگي ، فقط به تقويت شخصيت افراد مي ‏پردازد . ‏
ج- بررسي بازيهاي گروهي و قومي مشخص کننده قدرت جسماني افراد در ارائه نقشهاي ‏اعضاي آن است . ‏
د- بازيها منعکس کننده نيازهاي اجتماعي و فرهنگي اند و بررسي آنها به شناخت نيازهاي ‏فرهنگي اقوام مي انجامد.‏
‏ ‏
‏134- داستانها و افسانه هاي عاميانه در جوامع نانويسا در تحقيق انسان شناسي به چه کار ‏مي آيند ؟ ‏
الف- براي شناخت افسانه هاي غير مشابه در ميان اقوام گوناگون . ‏
ب- براي شناخت نشانه هايي که دال بر عدم وجود اشاعه فرهنگي ميان اقوام است . ‏
ج- براي شناخت حوادث مهم و رويدادهايي که در اين جوامع رخ داده اند . ‏ ج
د- براي شناخت تاريخ مکتوب و مستندي که در اين جوامع موجود است . ‏
‏ ‏
‏135- مارسل موس مي گويد : بايد بدانيم که مشاهده توسط چه کسي ، کجا ، چگونه و چرا ‏انجام مي شود يا چرا انجام شده است و در واقع : ‏
الف- مشاهده براي تأثير گذاري است . ‏
ب- مشاهده براي باز توليد زندگي بوم زاداست . ‏ ج
ج- مشاهده براي دسته بندي اشياء نيست . ‏
د- مشاهده براي تهيه مجموعه اي از اشياء است . ‏
‏ ‏
‏136- در سال 1896 که « بوآس » محدوديت روش تطبيقي را برشمرد ، چه نامي به آن ‏داد؟ ‏
الف- روش تاريخي ‏
ب -روش پيمايش متقاطع فرهنگي ‏ ج
ج- روش تطبيقي انسان شناسي اجتماعي ‏
د- روش تطبيقي آشکار بين فرهنگي ‏
‏ ‏
‏137- تحقيق ميداني : ‏
الف- اجازه مي دهد که مردم عقايد خود را عوض کنند و رسوم و فر هنگ خود را بر ‏طبق شرايط حاکم قبول کنند . ‏
ب- اجازه مي دهد که عقايد مردم محل به گوش مؤسسات دست اندرکار برنامه هاي توسعه ‏برسد و در مورد رسوم ، فرهنگ و شيوه زندگي آنها اطلاعات دقيقي را به دست مي دهد . ‏ ج
ج- اجازه مي دهد تا عقايد مرم محل و اطلاعات آنها با توجه به عقايد انسان شناسان شکل ‏جديدتري به خود بگيرد و در واقع فرهنگ پذير شود . ‏
د- اجازه مي دهد تا انسان شناسان آداب و رسوم بوميان را تحت تأثير قرار دهند . ‏
‏ ‏
‏138- مصاحبه و مشاهده چگونه به مردم شناسان کمک مي کند ؟ ‏
الف- مصاحبه و مشاهده به دور از ارزشها و عوامل نا آشکاري است که با پرسشنامه به ‏دست مي آيد . ‏
ب- در هنگام مصاحبه و مشاهده نيازي به جلب اعتماد پاسخگو نيست . ‏
ج- اطلاعات مورد نظر نه از طريق مشاهده و مصاحبه ، بلکه از طريق پرسشنامه اي که ‏مردم شناس توزيع مي کند به دست مي آيد . ‏
د- مستلزم حوصله و تبحر پژوهشگر و جلب اعتماد پاسخگو است . ‏ ج
‏ ‏
‏139- در علم شناسي ادراک حسي وجود ندارد زيرا :‏
الف -مردم شناسي نيازي به ضبط و شرح تمامي زندگي يک جامعه ندارد . ‏
ب- مردم شناسي نيازي به ثبت و ضبط وقايع اجتماعي و تدوين آمارها ندارد . ‏ ج
ج- مردم شناسي علم مشاهده و آمار است . ‏
د- مردم شناسي نيازي به شناخت وقايع ، روابط بين آنها ، پيوندها و اندازه هايشان ندارد . ‏
‏140- وقتي مردم نگار به محل تحقيق مي رود : ‏
الف- بايد بدون هيچ گونه آگاهي قدم به محل بگذارد و به مطالعه بپردازد . ‏ ج
ب- بايد از آنچه که مي داند آگاهي کاملي داشته باشد تا به شناخت آنچه که از آن آگاه نيست ‏توفيق يابد . ‏
ج- بايد بداند که وقايع اجتماعي هرگز تاريخي نيستند و بنابراين برگشت پذير بوده و قابل ‏انکارند . ‏
د- بايد بداند که مطالعه وي نيازي به ثبت وقايع اجتماعي ندارد ، بلکه فقط بايد از آگاهيهاي ‏گذشته خود در محل استفاده کند .‏
‏141- مشکلات ذهني مردم نگاري : ‏
الف- خطر مشاهده سطحي است . ‏ ج
ب- جلوگيري از قضاوت اخلاقي است . ‏
ج- کوششي براي به سر بردن با جامعه بوم زاد است . ‏
د- دقت در انتخاب شواهد و توجه به زبانهاي محلي است . ‏
‏ ‏
‏142- اشياء جمع آوري شده در تحقيق مردم شناسي بايد :‏
الف- فقط شامل : نام ، محل ، شکل ، اندازه باشد . ‏
ب- شامل : نام ، محل ، اندازه ، نحوه ساختن ، مورد استفاده مآخذ ، شکل ، تاريخ تحقيق ، ‏قيمت خريد شي ء نام و مشخصات محقق باشد . ‏ ج
ج- شامل : نام ، نحوه ساختن ، تاريخ تحقيق ، نام محقق باشد . ‏
د- فقط شامل ، اندازه ، نام ، قيمت خريد شي ء ، نام و مشخصات محقق باشد . ‏
‏ ‏
‏143- براي مفيد بودن تحقيق کدام يک از شروط زير لازم است ؟ ‏
الف- تبحر محقق در مطالعات پهناگر و مطالعه در نهادهاي اجتماعي گسترده . ‏
ب- بي طرف بودن محقق در جامعه تحقيق . ‏ ج
ج- تبحر محقق در مطالعات پهنانگر در يک فاصله زماني اندک . ‏
د- تبحر محقق در همه زمينه ها و داشتن زمان کافي براي تحقيق . ‏
‏ ‏
‏144- موزه نگاري : ‏
الف- شاخه اي از مردم نگاري تحليلي است که به تحليل اشياء جمع آوري شده مي پردازد. ‏
ب- شاخه اي از انسان شناسي است که تنها به تهيه عکس از داده ها مي پردازد . ‏
ج- شاخه اي از مردم نگاري توصيفي است که نتايج تمدن يا همه اشياء را به هر شکلي که ‏باشند ثبت مي کند . ‏ ج
د- شاخه اي از مردم نگاري تحليلي است که فاقد اهميت عملي و نظري است . ‏
‏145- تهيه نقشه هاي توزيعي : ‏
الف -بايد در آغاز پژوهش در محل تحقيق صورت گيرد . ‏ ج
ب- بايد در پايان پژوهش صورت گيرد . ‏
ج- بايد در آغاز و پايان پژوهش صورت گيرد . ‏
د- شيوه اي است کاربردي ، که پيش از انجام کار به آن مبادرت ورزيده مي شود . ‏
‏ ‏
‏146- اساس مشاهده : ‏
الف- توجه به عينيت و صرفنظر کردن از ذهنيت است . ‏ ج
ب- دوري از عينيت و توجه دقيق به ذهنيت است . ‏
ج- توجه به ذهنيت و استفاده از فرضيات تاريخي است . ‏
د- فارغ بودن از مسايل جزئي و توصيفي است . ‏
‏ ‏
‏147- تحليل فرهنگي مقايسه اي چيست ؟ ‏
الف- يک نوع روش مردم شناسي براي شناخت نظام خويشاوندي بدون تجزيه و تحليل ‏آماري است . ‏
ب- يک نوع روش مردم شناسي براي تحليل نظام خويشاوندي ايروکوآ در سنخ شناسي « ‏مورداک » است . ‏
ج- يک نوع روش مردم شناسي است که در آن هيچ گونه فهرست بندي براي تحليل مقوله ‏هاي مربوط به اقوام وجود ندارد . ‏
د- يک نوع روش مقايسه اي است که مبتني بر فهرست بندي مقوله هاي مربوط به ‏مفروضات و داده هاي اقوام بسيار مختلف است . ‏ ج
‏148- بهترين گروه پژوهشي : ‏
الف -گروهي است مجهز به مردم نگاران و عکاسان متبحراست.‏
ب- گروهي است که بدون زمين شناس ، گياه شناس و مردم نگاران خود حرکت نکند و به ‏زمين تحقيق قدم نگذارد. ‏
ج- گروهي است که بايد فقط با مردم نگاران در محل به تحقيق بپردازند . ‏ ج
د- گروهي است که از روانشناسان خود در محل تحقيق استفاده مي کند . ‏
‏ ‏
‏149- تکنيکها و روشهاي تعيين شده به درجه شناخت ما از جامعه تحقيق بر مي گردد ، ‏بنابراين پژوهشگر مردم شناس بايد : ‏
الف- دوست داشتن و عواملي نظير آن را از خود دور کند . ‏
ب- مدتها از جامعه مورد مطالعه دور باشد . ‏ ج
ج- در جامعه زندگي کند و همان طور که هست خود را به روستاييان بشناساند . ‏
د- به هنگام تحقيق به نقش زمان و مکان توجه نکند . ‏
‏ ‏


ایران کنفرانس

confBook

بانك موضوع پايان نامه

معرفي پايگاه هاي اطلاعاتي علمي

حمايت از پايان نامه ها

بورسهای خارجی

-->