نگارش یافته توسط دستیار محتوای ایران پژوهان
مجموعه: اخبار علمي ، پژوهشي و دانشگاهي
تعداد بازدید: 2643
پایان آقایی مقاله در دوره دکتری / مقالات دکتری جای خود را به پتنتها میدهند/ قانونی که دست و پای دانشجویان دکتری را برای دفاع از رسالههایشان میبندد
پرتال دانشگاهی به نقل از معاون پژوهشی وزیر علوم درباره الزام دانشجویان به ارائه مقاله از رساله دکتری به «فرهیختگان» می گوید: در حال هماهنگی هستیم تا دانشجویان این مقطع به جای ارائه مقاله، از رساله خود ایده ارائه دهند
هرچه مقطع تحصیلی دانشجو بالاتر برود، مشکلاتش نیز بزرگتر میشود؛ موضوعی که شاید بیشترین دلیلش نیز بحث ارائه پایاننامه باشد، چراکه پایاننامهنویسی یعنی عبور از هفت خوان؛ هفت خوانی که اینقدر نفس دانشجو را میگیرد که وقتی جلسه دفاع از آن پایان مییابد، گویی تمام دنیا را به نام دانشجو زدهاند. شاید اکثر دانشجویان مقطع کارشناسیارشد اینگونه تصور کنند که نگارش پایاننامهشان از همکلاسیها و هممقطعیهای خود سختتر است، اما وقتی وارد مقطع دکتری میشوند، متوجه خواهند شد که باورشان اشتباه بوده و دفاع از رساله در مقطع دکتری به راحتی کارشناسیارشد نیست. قطعا در وهله اول بالا بردن مقطع تحصیلی و بالطبع بیشتر شدن انتظار از دانشجویان دکتری باعث میشود که نوشتن رساله برای دانشجویان این مقطع با سختیهای بیشتری همراه شود؛ اما این تنها بخش اول ماجرا است، چون زمانی که دانشجو کار نگارش رسالهاش را تمام کند و اصل پایاننامهاش نیز مورد تایید استاد راهنما قرار بگیرد، تازه مشکلات دفاع از دسترنجش شروع میشود؛ مشکلاتی که تنها راه نجات از آن ارائه مقاله از دل پایاننامه است.
قانونی که دست و پای دانشجویان دکتری را برای دفاع از رسالههایشان میبندد
درست است که الزام دانشجوی دکتری به ارائه مقاله از رساله خود از سوی دانشگاه، موضوعی قانونی به شمار میرود و براساس بند ب ماده ۲ آییننامه دوره دکتری ارائه مقاله چاپشده (یا چاپ الکترونیکی) قبل از دفاع رساله الزامی است، مگر اینکه در موارد خاص، شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه با اخذ تعهدنامه از دانشجو با تایید استاد راهنما مجوز دفاع از رساله را صادر کند، اما اگر نگاهی به شرایطی که برای ارائه مقاله وجود دارد، بیندازیم متوجه خواهیم شد که شاید این مساله بیشتر به نفع اساتید باشد تا دانشجو. به عبارت دیگر، دانشجو برای کسب نمره بیشتر در مقاله ارائهشده خود باید دست به اقداماتی بزند که شاید چندان خوشایند نباشد، چراکه هر اندازه اسامی نویسندگان درجشده در مقاله کمتر باشد، امتیاز آن افزایش پیدا میکند و به همین دلیل بسیاری از دانشجویان مجبور هستند بسیاری از همراهان خود را که در نگارش مقاله نقش داشتهاند، نادیده بگیرند تا اسامی کمتری در بخش نویسندگان درج شود؛ این موضوع در حالی است که اکثر اساتید راهنما دانشجویان خود را موظف میکنند تا اسمشان را بهعنوان نویسنده اول درج کنند و با این کار امتیازاتی نصیب اساتید میشود؛ موضوعی که در سایر کشورها وجود ندارد و اسامی افرادی که به هر نحوی در نگارش مقاله با دانشجو همکاری میکنند، به ترتیب فعالیتشان از سمت چپ بخش نویسندگان درج میشود و در مقابل اساتیدی که بیشترین نقش را در بخش پژوهش مقاله داشتهاند، از سمت راست؛ موضوعی که با توجه به سهولت آن به راحتی قابلاجرا است و به این ترتیب دیگر استادی نمیتواند اسم خود را بهعنوان اولین اسم در بخش نویسندگان درج کند.
دانشکدههایی که ساز جداگانه میزنند
در کنار همه مشکلاتی که برای دفاع از پایاننامه دانشجویان دکتری وجود دارد، برخی دانشکدهها نیز قوانین خاص خود را دارند که کار را بیش از پیش سخت میکند، بهگونهای که دانشکدههای یکی از دانشگاههای کشور چهار قانون جالب را برای دانشجویان این مقطع وضع کردهاند و جمع Impact Factor مقالات دوره دکتری دانشجو باید از عددی مشخص بالاتر باشد، به پایاننامههای با عمر پنج سال دیگر نمره «عالی» تعلق نمیگیرد و شرط دفاع از آن نیز ارائه سه مقاله Q1 خواهد بود و اگر دانشجویی در ابتدای مقاله خود از چند استاد نام ببرد، از امتیاز او کسر خواهد شد. این قوانین در حالی است که اساتید همین دانشگاه مقالات داخلی را معتبر نمیدانند، در حالی که براساس مصوبه شورای عالی عتف شرطی برای داخلی یا خارجی بودن مقاله ذکر نشده است.
مقالات دکتری جای خود را به پتنتها میدهند
تمام مشکلات ذکرشده دانشجویان این حوزه در حالی ادامهدار است که مسعود برومند، معاون پژوهش وزارت علوم دلیل اصلی آن را نبود متقاضی برای پژوهشهای صورتگرفته در این مقطع میداند. او در گفتوگو با «فرهیختگان» در اینباره میگوید: «قطعا کفایت پژوهشهای دانشجویی باید در انجام آن مورد توجه قرار بگیرد و برای بررسی این موضوع نیز چندین راه وجود دارد. یکی از راهها این است که وقتی دانشجویی پروژه پژوهشی را انتخاب میکند، آن پروژه متقاضی یا کارفرمای بیرونی داشته باشد که در این صورت اگر کارفرما به کفایت پروژه رضایت دهد، دیگر مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.»او ادامه میدهد: «در کشور ما میزان پروژههای پژوهشی در مقطع دکتری که متقاضی بیرونی داشته باشند، بسیار ناچیز است؛ از این رو نمیتوانیم برای سنجش کفایت پروژهها از این طریق عمل کنیم و مجبور هستیم راه دومی را انتخاب کنیم. این راه نیز براساس برونداد علمی از رسالههای دانشجویی صورت میگیرد که یکی از روشهای این مسیر همان ارائه مقالات علمی از رسالههای دانشجویی است و امروزه تمامی کفایتهای پژوهشی رسالههای دکتری ما طبق همین روش انجام میشود.»
معاون پژوهشی وزیر علوم درباره تداوم سنجش کفایت پروژههای دانشجویی براساس ارائه مقاله از سوی دانشجویان تصریح میکند: «امروزه به دنبال برنامهریزی و هماهنگی برای اجرای طرحی هستیم که به جای ارائه مقاله، پژوهشها به سمت پتنت بروند، چراکه این کار میتواند به ثروتآفرینی منجر شود و قطعا اگر قرار به تحقیق این طرح باشد، از تعداد مقالات در مقطع دکتری کاسته خواهد شد و در مقابل شاهد افزایش حجم پتنتها در کشور خواهیم بود؛ موضوعی که امروزه وزارت علوم در حال طی کردن آن است.»
منبع: پرتال دانشگاهی کشور
بانك موضوع پايان نامه
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته فقه و حقوق- همه گرايشها
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مامايي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت آموزشي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت بانكداري
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت شهري
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت صنعتي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت فن آوري اطلاعات (IT)
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي شيمي- همه گرايشها
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي عمران- نقشه كشي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي كامپيوتر - معماري سيستمها
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي كامپيوتر- نرم افزار
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي كامپيوتر- هوش مصنوعي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته پرستاري
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته پزشكي عمومي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته پيراپزشكي- بيهوشي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته MBA
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته آبخيزداري
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته آمار- همه گرايشها
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته اقتصاد
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته تاريخ
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته تربيت بدني- كليه گرايشها
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته جغرافيا- برنامه ريزي روستايي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته جغرافياي سياسي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته حسابداري
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته روانشناسي- همه گرايشها
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته رياضي محض
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زبان انگليسي- ادبيات انگليسي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زبان انگليسي- مترجمي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زبان و ادبيات عرب
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زبان و ادبيات فرانسه
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زبانشناسي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زيست شناسي گياهي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زيست شناسي- علوم جانوري
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زيست شناسي- ميكروبيولوژي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته علوم اجتماعي- جامعه شناسي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته علوم تربيتي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته علوم سياسي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته فيزيك- همه گرايشها
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته كتابداري
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته محيط زيست
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته محيط زيست( كليه گرايشها)
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت اجرايي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت بازرگاني - تحول سازماني
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت بازرگاني - مالي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت بازرگاني- بازاريابي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت بيمه
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت دولتي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت دولتي- منابع انساني
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي آبياري - گرايشهاي هيدرولوژي- زهكشي و ساختمانهاي توزيع و انتقال آب
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي كشاورزي- باغباني (همه گرايشها)
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي كشاورزي- اقتصاد كشاورزي و مديريت مزرعه
-
ليست موضوعات پايان نامه رشته مهندسي كشاورزي- گياهپزشكي- بيماري شناسي گياهي
معرفي پايگاه هاي اطلاعاتي علمي
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي: Sage
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي: Embase
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - كتابخانه OECD
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي -Reaxys
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - Engineering Village 2
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي- Hein Online
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - Talor and Francis
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - DOJA
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - Archnet
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - ISI Web of Knowledge
- آشنایی با پايگاههاي اطلاعاتي- پرتال منابع دیجیتال پزشکی وزارت بهداشت (PMDR)
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي -ASCE Library
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي -IRANDOC
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - ISC
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - ERIC
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - SID
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - پايگاه مجلات تخصصي نور(NOORMAG)
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - ACM
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - IEEE
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - Engineering Village
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - JAMA
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - PubMed
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - Ebsco
- آشنایی با پایگاه اطلاعاتی - SpringerLink
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - ProQuest
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - Science Direct
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - Emerald
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي- Thieme
- آشنايي با پايگاه اطلاعاتي Scopus ، پايگاه چكيده مقالات جهان
حمايت از پايان نامه ها
- حمایت از پایان نامه های علوم سیاسی توسط بیرخانه حمایت و هدایت پایاننامهها و رسائل علوم انسانی
- حمایت از پایان نامه های حقوق توسط دبیرخانه حمایت و هدایت پایان نامه ها و رسائل علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
- موضوعات پیشنهادی برای حمایت از پایان نامه های حقوق در شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
- موضوعات پیشنهادی برای حمایت از پایان نامه های روانشناسی و تعلیم و تربیت در شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
- موضوعات پیشنهادی برای حمایت از پایان نامه های اقتصاد در شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
- موضوعات پیشنهادی برای حمایت از پایان نامه های مدیریت در شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
- موضوعات پیشنهادی برای حمایت از پایان نامه های علوم اجتماعی و ارتباطات در شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
- اعلام حمايت مالي از پايان نامه هاي دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتري توسط موسسه شاخص پروژه
- محورهای پژوهشی مورد حمایت وزارت بازرگانی
- اولويتهاي پژوهشي شركت سرمايهگذاريهاي خارجي ايران(ايفيك) در سال 1392
دانلود . . .
بورسهای خارجی
-
16 موقعیت PhD بسیار رقابتی برای پروژه های دکترا در سطح جهانی در علوم بهداشتی و درمانی در دانشگاه Ahhus ، دانمارک
-
اطلاعات در مورد بورس تحصیلی سالانه در كشور ژاپن براي فوق ديپلم، كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا
-
بورس تحصیلی (گروه شیمی دانشگاه ابردین انگلستان)
-
بورس تحصیلی در حیطه مهندسی شیمی دانشگاه ابردین (Aberdeen) انگلستان
-
بورس تحصیلی در حیطه پزشکی ((گروه شیمی)) دانشگاه ابردین انگلستان
-
بورس تحصیلی در حیطه گروه علوم اعصاب، روانشناسی و رفتار دانشگاه لستر انگلستان
-
بورس تحصیلی در حیطه گروه پزشکی دانشگاه آکسفورد انگلستان
-
بورس تحصیلی در حیطه ی پزشکی ((گروه شیمی)) دانشگاه ابردین (Aberdeen)
-
بورس تحصیلی در حیطه ی پزشکی و داروسازی (گروه شیمی) دانشگاه ابردین (Aberdeen) انگلستان
-
بورس تحصیلی در زمینه مهندسی شیمی دانشگاه ابردین انگلستان
-
بورس تحصیلی دکترا در حیطه پزشکی و داروسازی دانشگاه دورهام(Durham )انگلستان
-
بورس تحصیلی دکترا داروسازی - نقش پروتئین هومر در درد مزمن(پزشکی و داروسازی)
-
بورس تحصیلی دکتری دانشکده مهندسی شیمی و بیوتکنولوژی دانشگاه دشربروکس کانادا
-
بورس تحصیلی دکتری در حیطه شیمی دانشگاه Monash استرالیا
-
بورس تحصیلی دکتری ( گروه شیمی دانشگاه ابردین (aberdeen)انگلستان)
دانشگاههاي برتر جهان
-
دانشگاه هاي مالزي
-
دانشگاه UPM ( دانشگاه پوترا مالزي)( دولتي)
-
دانشگاه UM مالزي ( دولتي)
-
دانشگاه USM مالزي ( دولتي)
-
دانشگاه UITM مالزي ( دولتي)
-
دانشگاه UTM مالزي ( دولتي)
-
دانشگاه UKM مالزي( دولتي)
-
دانشگاه MMU مالزي ( خصوصي)
-
دانشگاه UCTI مالزي ( خصوصي)
-
دانشگاه UCSI مالزي ( خصوصي)
-
دانشگاه TENAGA مالزي ( خصوصي)
-
دانشگاهKBU مالزي(خصوصي)
-
-
شرايط زندگي شهروندي در مالزي
-
دانشگاه هاي انگلستان
-
دانشگاه هاي اكراين
-
دانشگاههاي آلمان
-
دانشگاههاي استراليا