به گزارش روزنامه شهروند، بعد از اعلام رتبههای مقطع دکترا، بعضی دانشجویان پذیرفتهنشده در توییتر با هشتگ هیچ دانشگاهی قبول نشدم، شروع به اعتراض کردند. «امروز نتایج کنکور دکترا اومد، این بنده حقیر سراپا تقصیر با رتبه 8 در هیچ دانشگاهی از دانشگاههای این سرزمین پذیرفته نشدم. البته تا جایی که خبر دارم، سه رتبه تکرقمی پذیرفته نشدند.» توییتهایی که هرکدام کامنتهای فراوانی را به خود اختصاص میدادند و بعضیها هم از تجربیات مشابهشان میگفتند. «من با رتبه سه هیچجا قبول نشدم. هفت مصاحبه دادم تا بروم با چهار استاد گپ بزنم اما متاسفانه هیچ سوال علمی هم نشد. بعضی از دانشگاهها مصاحبه مثل دید و بازدید عید نوروز بود. بعضی اساتید انتخابشان را قبل از مصاحبه انجام میدهند و با بقیه تنها خوشوبش میکنند.» البته بودند افرادی که رتبه آزمون را تنها ملاک معرفی به دانشگاه میدانستند و تاکید فراوانی بر زیرمجموعههای مصاحبه داشتند. «رتبه کنکور دکترا فقط بلیت ورود به جلسه مصاحبه است و بعد از آن در پذیرش نهایی کارکرد ندارد. فقط این موارد تعیینکنندهاند: معدل، محل تحصیل، کارشناسی و کارشناسی ارشد مقالات، مدرک زبان و نمره آن. سنجش و پذیرش دانشجوی دکترا قانونی دارد مصوب 95، برای همین اعمال سلیقه دانشگاهها خلاف قانون است.»
علیرضا سلیمی، دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات در گفتوگو با «شهروند» هم مصاحبه را یکی از فاکتورهای مهم میداند و میگوید: «پذیرش دانشجو در مقطع دکترا فرمتی دارد که عملکردها براساس آن صورت میگیرد که یکی از آنها مصاحبه علمی است و بهعنوان یکی از فاکتورهای مهم و اساسی در پذیرش مقطع دکترا به حساب میآید.» دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات با قایلبودن حق اعتراض برای دانشجویانی که مصاحبه موفقی داشتهاند، ادامه میدهد: «در واقع اصل اساسی مصاحبه علمی است و اگر دانشجویی با وجود مصاحبه علمی موفق پذیرش نشده، باید اعتراض کند و بیشک به اعتراضاتی از این جنس رسیدگی خواهد شد. نکته قابل تأمل که باید بر آن تاکید داشت، این است که صرفا نمره مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نمیتواند ملاک تعیینکنندهای برای پذیرش دانشجویان در مقطع دکترا باشد.» البته سلیمی سلیقه عملکردن را کتمان نمیکند: «دلیل این مسأله هم سلیقهای عملکردن بعضی از دانشگاهها در دادن نمره در این مقاطع است، اگرچه نمیتوان این واقعیت را هم انکار کرد که بعضی از دانشگاهها در بعضی گروهها و رشتهها جانبدارانه عمل میکنند و از آنجا که فرد مورد نظر در مقطع کارشناسی ارشد دانشجویشان بوده، طرفداریهایی صورت میگیرد.» محمدباقر عبادی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات هم اعتراضات را موضوعی همیشگی میداند: «اعتراضات همیشه بوده و هست. در سالهای گذشته ما فراز و فرودهای زیادی در پذیرش دانشجویان مقطع دکترا داشتهایم. در برههای طبق قانون دست دانشگاهها برای پذیرش دانشجویان این مقطع باز گذاشته شد و زمانی تنها آزمون ملاک پذیرش قرار گرفت که در هر دو مورد اعتراضاتی وجود داشت. بهعنوان مثال زمانی که معیار سنجش آزمون قرار گرفت، اساتید و دانشگاهها به این مسأله اعتراض داشتند و دلیل این اعتراض را انتخاب دانشجو با توجه به ذائقه علمیشان عنوان میکردند و بر این باور بودند که پذیرش دانشجو براساس آزمون دست آنها را در انتخاب بسته است، البته استنادشان بر این باور بیشتر دانشگاههای دنیا بود که در این مقطع به هیچعنوان آزمونی برگزار نمیکنند و معیارشان را آزمون و گروه درنظر میگیرند، اگرچه دانشجویان به این شیوه اعتراض داشتند.» عبادی در پاسخ به این سوال که آیا قوانین موجود در مورد پذیرش دانشجو نیاز به بازنگری دارد یا خیر، میگوید: «واقعیت امر این است که در برهههای مختلف ما تغییراتی را در قوانین داشتهایم و در هر دورهای اعتراضاتی را شاهد بودیم. در 7-6سالی که در مجلس حضور داشتم، تغییرات بسیاری را در این قوانین داشتهایم. ما حتی تجربه دخیلنبودن سازمان سنجش را در این مقوله تجربه کردهایم، زمانی 50درصد آزمون تاثیرگذار بود و دورهای این تناسب 70 به 30 بود و در همه اینها ما شاهد اعتراضات بودیم. واقعیت امر این است که قانون و قانونگذاری مثل داروست و همیشه به آن ایراداتی وارد است، مانند داروی کلیه که برای معده مضر است!»
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات راهحل را ارایه راهکارهایی برای کاهش این اعتراضات میداند: «در حال حاضر مجلس در قوانین مربوطه درصد بالایی برای نمره آزمون در نظر گرفته است و با وجود این هنوز اعتراضات وجود دارند. به همین دلیل راهکارهایی که میتوانند از این اعتراضات بکاهند، اهمیت مییابند؛ به همین منظور هر کسی هر راهکاری دارد، میتواند ارایه بدهد تا کمیسیون آموزش و تحقیقات آن را بررسی کند و در صورت مناسببودن از آن بهره ببرد.»
اعمال سلیقه تا کجا؟
یکی از دانشجویان معترض در گفتوگو با «شهروند» میگوید که نخستین تجربه کنکور مقطع دکترا را امسال داشته و توانسته رتبه 60 حقوق بینالملل را کسب کند؛ اما در مصاحبهها پذیرفته نشده و این در حالی است که سالهای گذشته رتبه 55 همین رشته پذیرش شده است. او که نمیخواهد نامی از او برده شود، نکته قابل تأمل دیگر را تقاضای بیش از ظرفیت عنوان میکند. این دانشجو برای مصاحبه مراجعه کرده اما از آنجا که رشته کارشناسی او حقوق نبوده به صورت ضمنی پروندهاش کنار گذاشته شده است و در مصاحبه سوالات حقوقی مد نظر قرار نگرفته است. او داشتن مقاله و سوابق علمی را در بعضی موارد تاثیرگذار نمیداند: «بسیاری از دانشجویانی که برای مصاحبه آمده بودند با داشتن 10-20 مقاله در پرونده نمیتوانستند با قطعیت از پذیرششان مطمئن باشند؛ چون هستند اساتیدی که در مورد دانشجویانشان ملاحظاتی را مد نظر قرار میدهند و این اتفاق جدیدی در پذیرش دانشجویان دکترا نیست چون بعضی از اساتید از دانشجویانی که قاطعانه از نظرات علمیشان دفاع میکند خوششان نمیآید و بر این باورند که کارکردن با دانشجویانی که روی نظریاتشان تا این حد پافشاری دارند، سخت است.»
رتبه 46 جامعهشناسی هم در گفتوگو با «شهروند» میگوید که او هم امسال طعم گس پذیرفتهنشدن را چشید و این در حالی است که بعضیها رتبه آزمون و گروهی مصاحبه و سوابق علمی را تاثیرگذار میدانند، در حالی است که رتبه 46جامعهشناسی امسال با داشتن چندین مقاله، کتاب و سوابق علمی خوب نتوانسته پذیرش بگیرد؛ به طوری که با استناد به صحبتهای خودش در مصاحبه چهره شناختهشدهای برای اساتید بوده است و در مقابل به گفته او، رتبه 120 این رشته با داشتن تنها یک مقاله پژوهشی پذیرش شده است.
…. و اما هزینههای مصاحبهها
احسان فیضآبادی، فعال سابق دانشجویی، در گفتوگو با «شهروند» پذیرفتهنشدن دانشجویان را متوجه مقررات سنجش و پذیرش دانشجویان مقطع دکترا میداند: «در سنوات گذشته طبق قانون در آزمون دکترا، سهم آزمون 30درصد و سهم مصاحبه و سوابق علمی 70درصد بود، در چنین شرایطی رتبه آزمون تنها برای معرفی به دانشگاه کارکرد دارد. با این رویه قبولنشدن حتی رتبههای تکرقمی خیلی دور از ذهن نیست؛ چون در مصاحبه ملاک سوابق علمی، مقالهها و… مد نظر قرار میگرفت؛ اگر چه در آزمون سال جاری ایندرصد 50بوده است به این معنا که 50درصد مختص آزمون است و 50درصد به مصاحبه اختصاص داده میشود.» فیضآبادی برخورد سلیقهای و در نظر گرفتن بعضی ملاحظات اساتید در بعضی دانشگاهها را امری متداول میداند و ادامه میدهد: «نباید این مسأله را هم از یاد برد که بعضی از اساتید ترجیح میدهند که دانشجویانی را که در کارشناسی ارشد با آنها کار کردهاند، جذب کنند؛ بنابراین مواردی بوده که داوطلبی با داشتن رتبه بهتر و سوابق علمی مشابه در مقابل دانشجویی با رتبه بالاتر، تنها به این دلیل که از دانشگاه دیگری بوده و اساتید آشنایی چندانی با او نداشتند، پذیرش نشده است. در حقیقت نمیتوان برخورد سلیقهای هیأتهای مصاحبهکننده در پذیرش دانشجویان دکترا را کتمان کرد.» این فعال سابق دانشجویی سرنوشت هزینههای دریافتی برای مصاحبه را هم نکتهای قابل تأمل میداند و میگوید: «نکته قابل تأمل دیگر این است که داوطلبان ورود به مقطع دکترا برای حضور در مصاحبه هر رشته دانشگاه متحمل پرداخت هزینه قابل توجهی میشوند و معلوم نیست چرا این هزینه برای داوطلبان ورود به دورههای روزانه پرداخت شود و اساسا این هزینه قرار است در کجا خرج بشود و به هر جهت بررسی صلاحیت علمی و مصاحبه گرفتن و جوانب مختلف آن بخشی از وظایف آکادمیک دانشگاهها است اما شاهد آن هستیم این اتفاق در سالهای اخیر باب شده و در صورت عدمپذیرش هم این هزینههای دریافت شده به داوطلبان عودت داده نمیشود.»
در سالهای گذشته، هزینههای دریافتی در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان مهاجر هم وجود داشت که از سال گذشته قانونی به تصویب رسید و این دانشجویان بورسیه میشوند. یکی از این دانشجویان «مهدی جعفری» است که سال گذشته رتبه یک زمینشناسی را از آن خود کرد اما به دلیل مشکلات مالی از انتخاب رشته انصراف داد؛ اگر چه اتفاقاتی باعث شد که وزارت علوم تصمیم بگیرد رتبههای تکرقمی و دورقمی کارشناسی ارشد را بورسیه کند. «پدرومادرم افغانستانیاند و خودم متولد ایرانم، بنابراین جزو مهاجران محسوب میشوم. دو سالی میشود که دانشجویان مهاجر تکودورقمی بورسیه میشوند البته در مقطع کارشناسی ارشد چون طبق قانون این دانشجویان با وجود داشتن رتبههای خوب و قبولی در دانشگاههای روزانه مجبور به پرداخت شهریه شبانه بودند.»
منبع: سایت پی اچ دی تست
بانك موضوع پايان نامه
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته فقه و حقوق- همه گرايشها
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مامايي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت آموزشي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت بانكداري
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت شهري
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت صنعتي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت فن آوري اطلاعات (IT)
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي شيمي- همه گرايشها
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي عمران- نقشه كشي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي كامپيوتر - معماري سيستمها
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي كامپيوتر- نرم افزار
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي كامپيوتر- هوش مصنوعي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته پرستاري
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته پزشكي عمومي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته پيراپزشكي- بيهوشي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته MBA
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته آبخيزداري
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته آمار- همه گرايشها
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته اقتصاد
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته تاريخ
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته تربيت بدني- كليه گرايشها
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته جغرافيا- برنامه ريزي روستايي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته جغرافياي سياسي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته حسابداري
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته روانشناسي- همه گرايشها
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته رياضي محض
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زبان انگليسي- ادبيات انگليسي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زبان انگليسي- مترجمي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زبان و ادبيات عرب
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زبان و ادبيات فرانسه
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زبانشناسي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زيست شناسي گياهي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زيست شناسي- علوم جانوري
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زيست شناسي- ميكروبيولوژي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته علوم اجتماعي- جامعه شناسي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته علوم تربيتي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته علوم سياسي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته فيزيك- همه گرايشها
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته كتابداري
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته محيط زيست
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته محيط زيست( كليه گرايشها)
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت اجرايي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت بازرگاني - تحول سازماني
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت بازرگاني - مالي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت بازرگاني- بازاريابي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت بيمه
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت دولتي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت دولتي- منابع انساني
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي آبياري - گرايشهاي هيدرولوژي- زهكشي و ساختمانهاي توزيع و انتقال آب
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي كشاورزي- باغباني (همه گرايشها)
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي كشاورزي- اقتصاد كشاورزي و مديريت مزرعه
-
ليست موضوعات پايان نامه رشته مهندسي كشاورزي- گياهپزشكي- بيماري شناسي گياهي
معرفي پايگاه هاي اطلاعاتي علمي
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي: Sage
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي: Embase
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - كتابخانه OECD
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي -Reaxys
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - Engineering Village 2
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي- Hein Online
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - Talor and Francis
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - DOJA
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - Archnet
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - ISI Web of Knowledge
- آشنایی با پايگاههاي اطلاعاتي- پرتال منابع دیجیتال پزشکی وزارت بهداشت (PMDR)
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي -ASCE Library
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي -IRANDOC
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - ISC
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - ERIC
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - SID
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - پايگاه مجلات تخصصي نور(NOORMAG)
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - ACM
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - IEEE
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - Engineering Village
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - JAMA
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - PubMed
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - Ebsco
- آشنایی با پایگاه اطلاعاتی - SpringerLink
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - ProQuest
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - Science Direct
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - Emerald
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي- Thieme
- آشنايي با پايگاه اطلاعاتي Scopus ، پايگاه چكيده مقالات جهان
حمايت از پايان نامه ها
- حمایت از پایان نامه های علوم سیاسی توسط بیرخانه حمایت و هدایت پایاننامهها و رسائل علوم انسانی
- حمایت از پایان نامه های حقوق توسط دبیرخانه حمایت و هدایت پایان نامه ها و رسائل علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
- موضوعات پیشنهادی برای حمایت از پایان نامه های حقوق در شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
- موضوعات پیشنهادی برای حمایت از پایان نامه های روانشناسی و تعلیم و تربیت در شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
- موضوعات پیشنهادی برای حمایت از پایان نامه های اقتصاد در شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
- موضوعات پیشنهادی برای حمایت از پایان نامه های مدیریت در شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
- موضوعات پیشنهادی برای حمایت از پایان نامه های علوم اجتماعی و ارتباطات در شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
- اعلام حمايت مالي از پايان نامه هاي دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتري توسط موسسه شاخص پروژه
- محورهای پژوهشی مورد حمایت وزارت بازرگانی
- اولويتهاي پژوهشي شركت سرمايهگذاريهاي خارجي ايران(ايفيك) در سال 1392
دانلود . . .
بورسهای خارجی
-
16 موقعیت PhD بسیار رقابتی برای پروژه های دکترا در سطح جهانی در علوم بهداشتی و درمانی در دانشگاه Ahhus ، دانمارک
-
اطلاعات در مورد بورس تحصیلی سالانه در كشور ژاپن براي فوق ديپلم، كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا
-
بورس تحصیلی (گروه شیمی دانشگاه ابردین انگلستان)
-
بورس تحصیلی در حیطه مهندسی شیمی دانشگاه ابردین (Aberdeen) انگلستان
-
بورس تحصیلی در حیطه پزشکی ((گروه شیمی)) دانشگاه ابردین انگلستان
-
بورس تحصیلی در حیطه گروه علوم اعصاب، روانشناسی و رفتار دانشگاه لستر انگلستان
-
بورس تحصیلی در حیطه گروه پزشکی دانشگاه آکسفورد انگلستان
-
بورس تحصیلی در حیطه ی پزشکی ((گروه شیمی)) دانشگاه ابردین (Aberdeen)
-
بورس تحصیلی در حیطه ی پزشکی و داروسازی (گروه شیمی) دانشگاه ابردین (Aberdeen) انگلستان
-
بورس تحصیلی در زمینه مهندسی شیمی دانشگاه ابردین انگلستان
-
بورس تحصیلی دکترا در حیطه پزشکی و داروسازی دانشگاه دورهام(Durham )انگلستان
-
بورس تحصیلی دکترا داروسازی - نقش پروتئین هومر در درد مزمن(پزشکی و داروسازی)
-
بورس تحصیلی دکتری دانشکده مهندسی شیمی و بیوتکنولوژی دانشگاه دشربروکس کانادا
-
بورس تحصیلی دکتری در حیطه شیمی دانشگاه Monash استرالیا
-
بورس تحصیلی دکتری ( گروه شیمی دانشگاه ابردین (aberdeen)انگلستان)
دانشگاههاي برتر جهان
-
دانشگاه هاي مالزي
-
دانشگاه UPM ( دانشگاه پوترا مالزي)( دولتي)
-
دانشگاه UM مالزي ( دولتي)
-
دانشگاه USM مالزي ( دولتي)
-
دانشگاه UITM مالزي ( دولتي)
-
دانشگاه UTM مالزي ( دولتي)
-
دانشگاه UKM مالزي( دولتي)
-
دانشگاه MMU مالزي ( خصوصي)
-
دانشگاه UCTI مالزي ( خصوصي)
-
دانشگاه UCSI مالزي ( خصوصي)
-
دانشگاه TENAGA مالزي ( خصوصي)
-
دانشگاهKBU مالزي(خصوصي)
-
-
شرايط زندگي شهروندي در مالزي
-
دانشگاه هاي انگلستان
-
دانشگاه هاي اكراين
-
دانشگاههاي آلمان
-
دانشگاههاي استراليا