رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: انشاءالله از این به بعد برای تمام دانشجویان غیر دکتری یک دورۀ مهارت تخصصی و یک دورۀ مهارتهای عمومی رایگان برگزار میشود و بیش از این دو دوره رایگان نیز دورهها با ۴۰ درصد تخفیف ارائه خواهند شد. این امر باعث میشود که دانشگاه ما حتی برای تربیت انسانهای فرهیخته ای که امکان تغییر محیط اجتماعیشان را به لحاظ شیوۀ رفتاری داشتند، فراهم کند.
به گزارش ایسنا، حسین سلیمی در جشن پایان دورههای مهارت افزایی دانشگاه علامه طباطبایی که در سالن آمفی تئاتر دانشکدۀ روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، طی سخنانی گفت: حدود پنج سال پیش در همین نقطه تلی از خاک و در کنار آن مقداری تیرآهن زنگ زده وجود داشت. در همین حین که به اطراف نگاه میکردم چند دانشجو جلو آمدند و با حالت تعجب پرسیدند: شما رئیس دانشگاه شده اید؟ گفتم: بله. گفتند: ما برای چه درس میخوانیم؟ برای چه به دانشگاه آمده ایم؟
سلیمی ادامه داد: واقعاً سوال مطرح شده توسط دانشجویان، سوال جدی ای بود. بعضی مواقع دانشجویان سر راه یا در حال عبور جملهای را میگویند و یک نکتهای را میشنویم که بسیار تأثیر گذار است. یکی از این تاثیرها را بعد از پنج سال میتوان در چنین فضایی مشاهده کرد. تأثیر سیاستهای اجرا شده را در شوق، شور، نشاط، دانش و آگاهی که بخشی از دانشجویان کسب کرده اند و همچنین احساس تأثیرگذاری گروهی از استادان و همکاران را که در چهرههایشان موج میزند، میبینیم. با توجه به اینکه در شرایط سخت اجتماعی هستیم و قاعدتاً شرایط در افکار ما باید جور دیگری باشد، ولی میبینیم که میشود از تلی خاک و ناامیدی محیطهای پرنشاط ساخت.
وی در ادامه بیان کرد که دانشگاه علامه طباطبایی راه بسیار طولانی دارد تا به جایی برسد که شایستۀ استادان و دانشجویانش است، و ما توانسته ایم بخشی از این راه را طی کنیم.
سودمند بودن فقط به معنای فرهیخته شدن به لحاظ دانش و اندوختههای نظری نیست
سلیمی گفت: در دانشگاه به سه دلیل به فکر اجرای طرحهای مهارتی افتاده ایم. بسیاری از دانشجویان هنگام تحصیل احساس میکنند این کار برایشان سودمند و مفید نیست و نتایج نظرسنجی نیز آن را تأیید میکند. این در حالی است که آموزش دادن و تربیت انسانهای سودمند هدف اساسی ما است. سودمند بودن فقط به معنای فرهیخته شدن به لحاظ دانش و اندوختههای نظری نیست بلکه به این معناست که بتوانند کارهایشان را در جامعه و بازار به نحو احسن انجام دهند. نظام آموزشی ما بستههای مشخصی در آموزش رسمی دارد و در این زمینه تکاپو نمیکند؛ در نتیجه ما آن را در حوزۀ علوم انسانی تکمیل میکنیم. مهندسان ما هنگامی که وارد بازار کار میشوند مهارتهای لازم را ندارند، همین امر ما را بیشتر به فکر فرو برد که در حوزههای علوم انسانی و اجتماعی باید چه کنیم؟ لذا به شدت در این اندیشه فرو رفتیم که طرح مهارت افزایی را دنبال کنیم.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه خاطرشان کرد: بدنۀ بوروکراتیک جاری در دانشگاه معمولاً مانع این طرح میشود، ولی ما فکر کردیم بدون آموزش، دانشگاه آن معنای لازم و کارکرد ویژه را در جامعۀ علمی نخواهد داشت.
سلیمی با اشاره به اینکه دلیل دوم این بوده است که وجه ممیزۀ دانشگاه علامه طباطبایی شناخته شود، تصریح کرد: متأسفانه در دورههایی تلقی بر آن بود که علوم انسانی یعنی همان دعواهای سیاسی، اجتماعی و دانشگاه علوم انسانی به معنای مراکز دعواهای سیاسی، اجتماعی و دانشجوی علوم انسانی را به عنوان کسی که در طرف دعوا قرار دارد میشناختند. هدف ما این بود که نشان دهیم هرچند فعالیتهای سیاسی، اجتماعی لازم است اما هدف دانشگاه علامه طباطبایی تربیت انسانهای اندیشمند، فرهیخته و با مهارتی است که توانایی حل مشکلات جامعه شأن را دارند.
هدف ما این بود که دانشگاه علامه را وارد دانشگاههای نسل جدید کنیم
وی در ادامه اظهار کرد: ما پیش بینی میکردیم سالی ۷۰۰ میلیون تومان برگزاری این دورهها برای دانشگاه هزینه داشته باشد. زیرا دو دوره برای دانشجویان خودمان رایگان بود، اما هنگامی که دانشجویان وارد شدند هزینهها به یک دهم کاهش یافت. دانشگاه علامه طباطبایی دانشگاهی است که هر دانشجویی وارد آن میشود علاوه بر دورههای رسمی و مشخص مهارتهایی که در ارتباط با رشته اش است را نیز میگذراند که بتواند با کمک آن به بازار کار متصل شود. همکاران من در حوزۀ کارآفرینی نیز به ما کمک کردند که دریابیم چه مهارتهایی در بازار کار بیشتر به درد خواهد خورد و به معاونت آموزشی اعلام کردند و دورهها بر اساس آن طراحی شد.
سلیمی با اشاره به دلیل سوم از راه اندازی این دورهها گفت: انگیزه سوم ما این بود که بتوانیم دانشگاه را وارد یک نسل جدیدی از دانشگاهها کنیم. نسل جدیدی که دانشگاه «نقش آفرین در عرصه اجتماعی» است و دانشگاهی نیست که بستههای آموزشی را ۱۰ سال به ۱۰ سال تغییر دهد. ما رصد میکنیم کدام مهارتها در عرصۀ اجتماع به کار میآید و دورههای مربوط به آن را برگزار میکنیم.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: امیدواریم از سال آینده در دفترچههای کنکور نیز اعلام کنیم که دانشجویان خودشان را آماده کنند که این دانشگاه یک برنامۀ ثابت و آکادمیک و یک برنامۀ متغیر در حوزۀ آموزشهای مهارتی دارد. بیش از ۷۵ درصد از دانشجویانی که این دورهها را گذرانده اند از آن احساس رضایت کرده اند. در دورههای رسمی، میزان رضایت دانشجویان به میانگین ۶۰ درصد میرسد. خوشبختانه حدود ۵ هزار و ۸۰۰ نفر در این طرحها شرکت کرده اند که حدود ۳ هزار و ۶۰۰ نفر آنها از دورههای رایگان استفاده کرده اند.
مهارتهای عمومی زندگی بسیار مهم هستند
این استاد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه افزود: مهارتها به دو حوزۀ تخصصی و عمومی تقسیم میشوند. در جشنواره روشنا که همکارانم در دانشکده مدیریت برگزار میکنند، کار آفرینان، دانشجویان برتر و مؤثرتر را انتخاب میکنند. طبق گفتۀ کارآفرینان، برخی از دانشجویان شما به لحاظ علمی و مهارتی در سطح خوبی هستند، اما بعضی به لحاظ ارائه خودشان و مهارتهای ارتباطی و مدیریت فضای اجتماعی ضعیف هستند. یکی از کارآفرینان برجسته به بنده گفت: اگر دو نفر را به ما معرفی کنید یکی از آنان تخصص بالایی داشته باشد و دیگری خوش رفتار تر، مؤدب تر، سازگارتر با محیط و سازنده تر باشد ولی تخصص کمتری داشته باشد، قطعاً دومی را انتخاب میکنیم. لذا دریافتیم کسی که مهارتهای عمومی زندگی را بیشتر بیاموزد، موفق تر خواهد بود. پس دورههایی تحت عنوان مهارتهای عمومی زندگی را اضافه کردیم.
سلیمی گفت: انشاءالله از این به بعد برای تمام دانشجویان غیر دکتری یک دورۀ مهارت تخصصی و یک دورۀ مهارتهای عمومی رایگان برگزار میشود و بیش از این دو دوره رایگان نیز دورهها با ۴۰ درصد تخفیف ارائه خواهند شد. این امر باعث میشود که دانشگاه ما حتی برای تربیت انسانهای فرهیخته ای که امکان تغییر محیط اجتماعیشان را به لحاظ شیوۀ رفتاری داشتند، فراهم کند. جالب است بدانید این دورههای مهارتی زمینهای را فراهم کرد تا ما برای چهرههای برجسته، متخصصان و مدیران خارج از دانشگاه دورههایی را برگزار کنیم. البته این دورهها با دورههای دانشجویان تفاوتهایی دارد. ولی پتانسیلی در دانشگاه متولد شد که سازمان بورس، مدیران بورس را به دورههای مهارتی دانشگاه ما بیاورد.
دورههای مهارت افزایی از دستاوردهای مهم وزارت علوم است
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه بیان کرد: این دورههای مهارتی از دو سال پیش آغاز شده است و از سال گذشته اوج گرفته است؛ این دوره جدید آن با وزارت آقای دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مصادف شد که برای افتتاح تشریف آورده بودند. چنان پر رونق و مایه امید شده است که فکر میکنم وزیر علوم در سه ماه اول حضورشان در وزارت علوم این را به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای وزارت علوم بدانند. بسیاری از دانشگاههای کشورمان که در زمینههای فنی مهندسی و مهارتی در جهان پر آوازه هستند از ما خواسته اند تا الگوهای خودمان را در حوزۀ آموزشهای مهارتی برایشان ارائه کنیم که بسیار برای ما باعث خوشحالی است.
وی در پایان ضمن تشکر از این جریانی که در دانشگاه علامه طباطبایی راه افتاده است، گفت: اگر این جریان برای دانشگاههای دیگر الگو شود، شرایطی ایجاد میشود که یک تحول بنیادین در نظام آموزش عالی ایران به وجود میآید. من به همۀ حاضران در جلسه و دانشجویان تبریک عرض میکنم و امیدوارم موفقیت شما را در جامعه ببینیم. موفقیت شما به معنای به نتیجه رسیدن تلاشهای استادان شما در دانشگاه است.
در ادامه این مراسم، رضا گرزین، مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران در این مراسم گفت: به سهم خود سلام و درود میفرستم به کسانی که دل در گرو این مملکت داشتند. چه کسانی که با خونشان و چه کسانی که با اندیشه و قلمشان مسیر را به ما نشان دادند. امیدوارم ما قدردان این خون، قلم و فکرها باشیم. از این که در جمع صمیمی و گرم شما دوستان و سروران اعم از برادران و خواهران، دانشجویان، دانش پژوهان و استادان هستم بسیار خوشحال هستم.
وی در ادامه گفت: در چنین جایی، ما حرفهای جدید و نویی داریم. باید تلاش و کوشش کنیم و تغییراتی را در خودمان به وجود بیاوریم و اگر نتیجۀ این جلسه ایجاد تغییر نشود ما عمرمان را هدر داده ایم. باید تلاش کنیم در جهت توسعۀ فرهنگ ملی مهارت و مهارت افزایی کوشش کنیم و در این بین باید ظرفیتهای تمامی مجموعهها، نهادها، دانشگاهها و شرکای اجتماعی بهره بگیریم که خروجی آن منجر به توانمندسازی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی شود. او بیان کرد که اکنون زمان آن رسیده است که مقاطع ابتدایی تا سطوح عالی به اهمیت آموزشهای فنی و حرفه ای پی ببرند و آن را در دستور کار خودشان قرار دهند.
گرزین افزود: اساساً به این اصل پی برده ام که توسعه در هر کشوری و در هر مملکتی با مهارت آموزی آن مملکت ارتباط مستقیم دارد. اما چرا در کشور ما آموزش نتوانسته به توسعه کمک کند؟ فایده مندی آموزش ما در نظام آموزشی و بنگاههای آموزشی چیست؟ آیا در شرایط فعلی باید تحصیلات داشته باشیم یا نباید داشته باشیم؟ این فکر کسانی است که دغدغۀ اشتغال را دارند و یا برای ورود به زندگی اجتماعی در حال تلاش هستند که این در ذهنشان نقش بسته است. او در ادامه بیان کرد: جامعهای که به آموزش پشت کند از بسیاری از مسیرهای سعادت دور خواهد ماند. این که ما باید آموزش را نجات دهیم یا آموزش باید ما را نجات دهد، سوالی است که ذهن ما را درگیر کرده است.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران تاکید کرد: قاعدتاً آموزش باید هر جامعهای را نجات دهد. بنگاههای آموزشی باید در جهت توسعۀ آن مملکت کوشش کنند. ولی من تردید دارم. ابتدا ما باید بنگاههای آموزشی را اصلاح کنیم و نجات بدهیم و بعد آنها را در مسیر توسعه قرار دهیم. مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران در ادامه تصریح کرد: در نظام آموزشی خودمان باید دست به اصلاحاتی بزنیم. اگر قرار است ما آموزش را نجات دهیم باید آموزشهای فنی، مهارتی، قابلیتها و شایستگیها را همراه با مدرک تحصیلی آموزش دهیم و نهادینه کنیم.
وی در ادامه گفت: با آموزشهای ضبط صوتی که وجود دارد، نمیتوانیم به توسعه برسیم و باید آموزشهای مهارتی را به جد ترغیب کنیم که این اراده هنوز در مملکت ما شکل نگرفته است. من از مجموعۀ دانشگاه علامه طباطبایی که در این حوزه پیشرو شده اند تشکر میکنم. حرف داشتن مدرک تحصیلی اعم از لیسانس یا فوق لیسانس و دکتری در دنیای امروز افاقه نمیکند و میدانیم که بنگاههای اقتصادی از حالت بسیار بزرگ که صرف داشتن یک مدرک تحصیلی جهت اشتغال در آنجا کفایت میکرد، خارج شده است و به بنگاههای کوچک مهارتی و دانش بنیان تبدیل شده است.
گرزین در ادامه افزود: مدل آموزشی ما باید تغییر کند و ما باید تغییر رویه دهیم و مدلهایی جدیدی از آموزش را در جهت علم وآموزش و عمل، پرورش دهیم و در این راه باید تلاش و کوشش فراوان کنیم؛ زیرا مانند گذشته بودن افتخار نیست، باید جسارت این را داشته باشیم که سازمان خودمان را بشناسیم؟ باید برای آیندۀ فرزندان خودمان برنامه ریزی کنیم. اینکه از گذشته و نیاکانمان صحبت کنیم و هیچ تغییر در مملکت ایجاد نکنیم اصلاً باعث افتخار نیست.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران در ادامه تصریح کرد: برای اینکه برنامه ریزی در جهت آیندۀ فرزندانمان شکل بگیرد، توانمندیهایی را که بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته انجام داده اند را باید انجام دهیم. اعتقاد دارم که بسیاری از این آموزشهای کوتاه مدت که دراین دانشگاه شکل گرفته است میتواند بسیاری از مشکلات بلندمدت را حل کند. گرزین بیان کرد که باید آموزشهایی را که داریم طبق بازار کار تدوین کنیم و علی القاعده بنگاههای آموزشی باید برای رفع نیاز بازار، کار انجام دهند. این اقدام دانشگاه علامه طباطبایی بسیار درست است و همۀ ما باید بپذیریم که در این مقطع و چنین کاری بسیار با اهمیت است و میتواند بسیار اثربخش باشد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما باید بیشتر با هم گفت وگو کنیم. بیشتر تعامل داشته باشیم و چنین اتفاقاتی را در مملکت خودمان رقم بزنیم. باید ارزش و قیمت آموزشها را بدانیم و مطلع باشیم چه تأثیری در مملکت ما میگذارد. باید بدانیم چه تأثیری در اشتغال ما دارد. باید بدانیم بازار کار چقدر پذیرای این نوع آموزشها است. ما دلمان میخواهد استادان بزرگوار، صاحب نظران که حضور دارند روی این موضوعها برنامه ریزی داشته باشند و امروز نیز در جلسۀ شورای معاونان عرض کردم که باید نهضتهای مهارتی را در کشورمان تدوین کنیم مانند نهضت سواد آموزی، بی سوادی مهارتی جامعه را به شدت رنج میدهد. وی در پایان گفت: انشاالله بتوانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. جامعۀ ما بیمار است. باید از بیماری خلع مهارتی که در جامعه وجود دارد در راستای این مدارک تحصیلی، نظام آموزشی پوست اندازی کند که دانشگاه علامه طباطبایی خیلی خوب این موضوع را انجام داده است.
در ادامه نادر نعمت اللهی، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی در این مراسم گفت: در ابتدای کار، دکتر سلیمی، رئیس دانشگاه در سال ۹۴ طرحی به نام «علامه پلاس» را پایه ریزی کرد. هدف ما چنین بود که علاوه بر آموزش رسمی، دورههایی را برای دانشجویان برگزار کنیم که مهارتهای اشتغال پذیری را بالا ببرد و بتواند برای آیندۀ شغلی دانشجویان مؤثر باشد. از سال ۹۴ این کار آغاز شد و کمیتههای بسیاری که شامل معاونهای دانشگاه میشد، تشکیل شدند. معاونت پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، مالی، اداری و یا نمایندگانی از آنان در این کمیتهها حضور داشتند تا برنامه ریزی های کلی را برای این طرح انجام دهیم؛ به این ترتیب از واحدهای مختلف کمک خواستیم که طرحی راه اندازی کنیم. هدف نهایی ما از این طرح اشتغال دانشجویان بود.
وی در ادامه افزود: به کمک دفترکارآفرینی دانشگاه مشخص کردیم برای هر رشتۀ تحصیلی چه شغلی وجود دارد و این شغل به چه مهارتهایی احتیاج دارد؟ این اطلاعات را دسته بندی کردیم. سپس در جلسهای از مدیران گروههای آموزشی نظرخواهی کردیم و این اطلاعات را به گروههای آموزشی فرستادیم تا اطلاعاتی از دورههایی که نیاز به برگزاری دارند، محتوایی که باید درون این دورهها باشد (چند درصد عملی و چند درصد نظری باشد) به دست آوریم.
نعمت اللهی در ادامه اظهار کرد: از سال ۹۴ تا اواخر سال ۹۵ (حدود ۲ سال) انجام این طرح به طول انجامید. در این برنامه ریزی ها مشاهده کردیم که دانشگاه نباید همۀ کارها را انجام دهد. بلکه در بخشی از آن باید از سازمانهای بیرونی کمک بگیرد و این چنین مهارتهایی را که دانشجو ضمن تدریس یاد نمیگیرد را در این دورهها یاد بگیرد. برای مثال در سازمانهای دولتی از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، جهاد دانشگاهی، سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان بهزیستی کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و آموزش وپرورش استثنایی کشور کمک گرفتیم و در سازمانهای خصوصی از مجموعه آموزشی و پژوهشی کامفار، کانون قراردادنویسان ایران، کانون وکلا و ایران تلنت کمک گرفتیم.
معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: سال ۹۶ به عنوان شروع کار، تعداد محدودی از دورهها را برگزار کردیم و طرح را به آزمون گذاشتیم. از دی ماه سال ۹۶ رسماً آغاز به کار کردیم. در این یک سال حدود ۲۷۶ دوره را برگزار کرده ایم که در این دورهها ۶ هزار و ۷۰۰ دانشجو را تعلیم دادیم. این دانشجویان تنها دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی نبودند. بلکه از دانشگاههای دیگر ایران مخصوصاً در تهران و برخی از فارغ التحصیلان نیز بودند که حدود ۵ هزار و ۱۳۰ نفر دختر و هزار و ۶۲۱ نفر پسر در این دورهها شرکت کردند. او در ادامه افزود: رئیس محترم دانشگاه برای اینکه در دانشجویان انگیزهای ایجاد کند تا در این دورهها شرکت کنند، بودجهای را برای این کار در نظرگرفتند که بتوانیم برخی از این دورهها رایگان برگزار کنیم.
نعمت اللهی در ادامه افزود: در طرح مهارت افزایی دو ستاد با عنوانهای ستاد راهبردی و ستاد مالی داشتیم. ستاد راهبردی، وظیفه اش، برنامه ریزی دورهها با همکاری معاونتهای فرهنگی، پژوهشی و آموزشی بود و ستاد مالی، وظیفه اش تعیین میزان حقوق مدیران بود و اینکه چه مبالغی باید پرداخت شود. برای هر دانشجویی که در این دانشگاه باشند (غیر دکتری) یک دورۀ مهارت عمومی و یک دورۀ تخصصی به صورت رایگان برگزار میکنیم و دورههای بعدی نیز با ۴۰ درصد تخفیف همراه خواهد بود. دورههای عمومی برای تمام دانشجویان قابل اجرا است و مهارتهای زندگی را شامل میشود و دورههای تخصصی هم متناسب با تخصص دانشجو در سال سوم و چهارم ارائه میشود. به عنوان مثال میتوان به دورههای حسابداری پیشرفته و… اشاره کرد.
معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: هدف از این طرح، اشتغال برای دانشگاه نیست. بلکه زمینۀ اشتغال پذیری دانشجویان را فراهم میکند و به این معناست که دانشجویان مهارتهایشان را افزایش دهند. ما همزمان در دانشگاه اقدامهای دیگری در زمینۀ اشتغال انجام داده ایم. مرکز کارآفرینی به همراه دانشکدههای مختلف مخصوصاً دانشکدۀ مدیریت و حسابداری جشنوارهای به نام جشنوارۀ فرصتهای شغلی روشنا در نظر گرفته اند. در این جشنواره از سازمانها دعوت میشود و دانشجویان خودشان را عرضه میکنند تا برای آنها شغلی ایجاد شود.
وی ادامه داد: این جشنواره در سال آینده از ۸ تا ۱۰ اردیبهشت برگزار خواهد شد و من از کلیه دانشجویان میخواهم رزومههای خود را تهیه کنند و در این جشنواره شرکت کنند تا بتوانند برای خودشان در آینده شغلی را دست و پا کنند. او با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته افزود: کارهای دیگری را نیز مرکز کارآفرینی مانند مدرسۀ اشتغال و مدرسۀ کسب وکار در تابستان امسال برگزار خواهد کرد. من از دانشجویان خواهش میکنم در دورههای مهارت افزایی و جشنوارهها شرکت کنند تا بتوانند آیندۀ شغلیشان را تأمین کنند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، محمدرضا آهنچیان مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز طی سخنانی اظهار کرد: در این مجلسی که برای برنامههای مهارت افزایی و اشتغال پذیری آراسته ایم، انشاءالله نویدهایی هم برای آیندۀ بهتر داشته باشیم. دورههای مهارت افزایی و اشتغال پذیری فرصتهای خوبی را ایجاد کردند که حوزههای آموزش و پژوهش در کنار یکدیگر قرار بگیرند و در سطح ستاد و دانشگاه هم گرایی در حوزههای آموزش و پژوهش افزایش پیدا کرد. در واقع ما دست در دست یکدیگر دادیم که به ارتقای مهارت و دانش پذیری کمک کنیم. منظور از اشتغال پذیری، اشتغال زایی و اشتغال آفرینی در واقع یک نوع ایجاد فرصت برای رشد و ارتقای استعداد و ظرفیتهای نهفته در درون هریک از ما است که بتوانیم فرصتهای تبدیل دانش به ثروت را درک کنیم.
وی در ادامه افزود: با شور و حالی که در شرکت کنندگان محترم وجود دارد میتوان به موفقیت این طرح پی برد. بحث مهارتها را میتوان به مهارتهای یدی، مهارتهایی که از کار فیزیکی است و مهارتهای فکر کردن و تحلیل کردن تقسیم کرد. آهنچیان گفت: باید دانشگاه علامه طباطبایی را به عنوان یک دانشگاه پیشرو و پیشگام در حوزههای علوم انسانی بشناسیم. امیدوارم با برنامههایی که در این دانشگاه در حال انجام است خلاءهای علوم انسانی جبران شود. اینکه دانشگاه علامه طباطبایی در حوزۀ علوم انسانی و مهارت افزایی پیشگام است، جای تقدیر است و علوم انسانی که در کشور ما دانش مظلومی تلقی میشود به این وسیله بتواند به استحقاق آنچه که لیاقتش است، برسد.
مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم در پایان اظهار کرد: آنچه که در این بنرها مشاهده میکنید، شعار سال وزارت علوم است که «مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری» مطرح شده است. برنامۀ مهارت افزایی دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان یکی از اسناد حرکت خود جوش دانشگاههای کشور است. این برنامه برای حرکت در مسیر ارتقای توان دانشجویان برای درک مدیریتهای اقتصادی در بازار کار و متناسب با نیاز جامعه صورت گرفته است. هماهنگی خاصی میان دانشگاه علامه طباطبایی و وزارت علوم درحوزۀ آموزشی و پژوهشی وجود دارد و در این مسیر پشتیبان و همراه بوده است.
منبع: ایسنا
بانك موضوع پايان نامه
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته فقه و حقوق- همه گرايشها
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مامايي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت آموزشي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت بانكداري
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت شهري
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت صنعتي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت فن آوري اطلاعات (IT)
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي شيمي- همه گرايشها
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي عمران- نقشه كشي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي كامپيوتر - معماري سيستمها
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي كامپيوتر- نرم افزار
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي كامپيوتر- هوش مصنوعي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته پرستاري
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته پزشكي عمومي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته پيراپزشكي- بيهوشي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته MBA
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته آبخيزداري
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته آمار- همه گرايشها
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته اقتصاد
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته تاريخ
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته تربيت بدني- كليه گرايشها
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته جغرافيا- برنامه ريزي روستايي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته جغرافياي سياسي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته حسابداري
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته روانشناسي- همه گرايشها
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته رياضي محض
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زبان انگليسي- ادبيات انگليسي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زبان انگليسي- مترجمي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زبان و ادبيات عرب
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زبان و ادبيات فرانسه
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زبانشناسي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زيست شناسي گياهي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زيست شناسي- علوم جانوري
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زيست شناسي- ميكروبيولوژي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته علوم اجتماعي- جامعه شناسي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته علوم تربيتي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته علوم سياسي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته فيزيك- همه گرايشها
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته كتابداري
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته محيط زيست
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته محيط زيست( كليه گرايشها)
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت اجرايي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت بازرگاني - تحول سازماني
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت بازرگاني - مالي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت بازرگاني- بازاريابي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت بيمه
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت دولتي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت دولتي- منابع انساني
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي آبياري - گرايشهاي هيدرولوژي- زهكشي و ساختمانهاي توزيع و انتقال آب
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي كشاورزي- باغباني (همه گرايشها)
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي كشاورزي- اقتصاد كشاورزي و مديريت مزرعه
-
ليست موضوعات پايان نامه رشته مهندسي كشاورزي- گياهپزشكي- بيماري شناسي گياهي
معرفي پايگاه هاي اطلاعاتي علمي
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي: Sage
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي: Embase
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - كتابخانه OECD
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي -Reaxys
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - Engineering Village 2
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي- Hein Online
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - Talor and Francis
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - DOJA
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - Archnet
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - ISI Web of Knowledge
- آشنایی با پايگاههاي اطلاعاتي- پرتال منابع دیجیتال پزشکی وزارت بهداشت (PMDR)
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي -ASCE Library
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي -IRANDOC
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - ISC
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - ERIC
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - SID
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - پايگاه مجلات تخصصي نور(NOORMAG)
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - ACM
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - IEEE
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - Engineering Village
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - JAMA
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - PubMed
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - Ebsco
- آشنایی با پایگاه اطلاعاتی - SpringerLink
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - ProQuest
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - Science Direct
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - Emerald
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي- Thieme
- آشنايي با پايگاه اطلاعاتي Scopus ، پايگاه چكيده مقالات جهان
حمايت از پايان نامه ها
- حمایت از پایان نامه های علوم سیاسی توسط بیرخانه حمایت و هدایت پایاننامهها و رسائل علوم انسانی
- حمایت از پایان نامه های حقوق توسط دبیرخانه حمایت و هدایت پایان نامه ها و رسائل علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
- موضوعات پیشنهادی برای حمایت از پایان نامه های حقوق در شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
- موضوعات پیشنهادی برای حمایت از پایان نامه های روانشناسی و تعلیم و تربیت در شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
- موضوعات پیشنهادی برای حمایت از پایان نامه های اقتصاد در شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
- موضوعات پیشنهادی برای حمایت از پایان نامه های مدیریت در شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
- موضوعات پیشنهادی برای حمایت از پایان نامه های علوم اجتماعی و ارتباطات در شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
- اعلام حمايت مالي از پايان نامه هاي دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتري توسط موسسه شاخص پروژه
- محورهای پژوهشی مورد حمایت وزارت بازرگانی
- اولويتهاي پژوهشي شركت سرمايهگذاريهاي خارجي ايران(ايفيك) در سال 1392
دانلود . . .
بورسهای خارجی
-
16 موقعیت PhD بسیار رقابتی برای پروژه های دکترا در سطح جهانی در علوم بهداشتی و درمانی در دانشگاه Ahhus ، دانمارک
-
اطلاعات در مورد بورس تحصیلی سالانه در كشور ژاپن براي فوق ديپلم، كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا
-
بورس تحصیلی (گروه شیمی دانشگاه ابردین انگلستان)
-
بورس تحصیلی در حیطه مهندسی شیمی دانشگاه ابردین (Aberdeen) انگلستان
-
بورس تحصیلی در حیطه پزشکی ((گروه شیمی)) دانشگاه ابردین انگلستان
-
بورس تحصیلی در حیطه گروه علوم اعصاب، روانشناسی و رفتار دانشگاه لستر انگلستان
-
بورس تحصیلی در حیطه گروه پزشکی دانشگاه آکسفورد انگلستان
-
بورس تحصیلی در حیطه ی پزشکی ((گروه شیمی)) دانشگاه ابردین (Aberdeen)
-
بورس تحصیلی در حیطه ی پزشکی و داروسازی (گروه شیمی) دانشگاه ابردین (Aberdeen) انگلستان
-
بورس تحصیلی در زمینه مهندسی شیمی دانشگاه ابردین انگلستان
-
بورس تحصیلی دکترا در حیطه پزشکی و داروسازی دانشگاه دورهام(Durham )انگلستان
-
بورس تحصیلی دکترا داروسازی - نقش پروتئین هومر در درد مزمن(پزشکی و داروسازی)
-
بورس تحصیلی دکتری دانشکده مهندسی شیمی و بیوتکنولوژی دانشگاه دشربروکس کانادا
-
بورس تحصیلی دکتری در حیطه شیمی دانشگاه Monash استرالیا
-
بورس تحصیلی دکتری ( گروه شیمی دانشگاه ابردین (aberdeen)انگلستان)
دانشگاههاي برتر جهان
-
دانشگاه هاي مالزي
-
دانشگاه UPM ( دانشگاه پوترا مالزي)( دولتي)
-
دانشگاه UM مالزي ( دولتي)
-
دانشگاه USM مالزي ( دولتي)
-
دانشگاه UITM مالزي ( دولتي)
-
دانشگاه UTM مالزي ( دولتي)
-
دانشگاه UKM مالزي( دولتي)
-
دانشگاه MMU مالزي ( خصوصي)
-
دانشگاه UCTI مالزي ( خصوصي)
-
دانشگاه UCSI مالزي ( خصوصي)
-
دانشگاه TENAGA مالزي ( خصوصي)
-
دانشگاهKBU مالزي(خصوصي)
-
-
شرايط زندگي شهروندي در مالزي
-
دانشگاه هاي انگلستان
-
دانشگاه هاي اكراين
-
دانشگاههاي آلمان
-
دانشگاههاي استراليا