جزوه آموزش کامل و کاربردي نرم افزار Expert Choice 11
آموزش کار با نرم افزار Expert Choice 11
اين مطلب از وب سايت علمي شارنامه اقتباس شده است. لطفا جهت رعايت حقوق نگارنده، منبع مطلب را سايت شارنامه قيد کنيد.
همان طور که مي دانيد اين نرم افزار براي اجراي تکنيک فرآيند تحليل سلسله مراتبي (Analytical Hierarchy Process) توليد شده است. آموزش اين نرم افزار را طي يک مثال پي خواهيم گرفت. يک فروشنده کالا در نظر دارد مکان جديدي براي فروش محصولات خود ايجاد کند. معيارهاي (Criteria) مهم از نظر اين فروشنده عبارتند از هزينه اجاره محل، ميزان تردد افراد، در معرض ديد بودن و تعداد فروشگاههاي رقيب همجوار. طي مطالعات صورت گرفته ۳ گزينه (Alternative) براي او وجود دارد.
۱. غرفه اي از يک فروشگاه بزرگ : اکثر مشتريان اين بخش افراد جوان و بازنشسته هستند اما هزينه اجاره در اين مکان بالا است. (The mall)
2. محلي در خيابان اصلي مرکز شهر : اگرچه هزينه اجاره پايين است اما پس از غروب و در پايان هفته مشتري براي اين بخش وجودندارد. (Main St)
3. مرکز خريدي در حومه شهر : اگر چه مشتريان زيادي در اين بخش وجو دارد اما رقابت با فروشگاه هاي مشابه در اين بخش شديد است. (SUB.CTR)
سلسله مراتب انتخاب کاربري تجاري
به منظور تعيين بهترين مکان ابتدا ساخت سلسله مراتبي را ايجاد خواهيم کرد و به مقايسه زوجي خواهيم پرداخت و در انتها نتايج را مشاهده خواهيم کرد.
- مرحله اول ) ساخت سلسله مراتبي
هر تصميم گيري در اين نرم افزار با يک مدل در قالب يک سلسله مراتبي يا درخت آغاز مي شود.
ساده ترين حالت، يک سلسله مراتبي با سه سطح است : هدف (Goal)، معيار ها (Criteria) و گزينه ها (Alternatives). البته هر يک از معيارها مي توانند به زير معيارها تقسيم شوند. ساخت مدل با ساخت هدف شروع شده و به سمت سطوح پايين تر توسعه مي يابد.
ساختار يک مدل در نرم افزار Expert Choice
ابتدا مدل جديدي ايجاد خواهيم کرد و نام و توضيحات آن را وارد خواهيم کرد. بدين منظور از منوي File گزينه New را انتخاب کنيد.
به مکان مورد نظر براي ذخيره فايل برويد و سپس نام مدل (Site selection) را وارد کرده و بر روي Open کليک کنيد. پنجره Global Description براي شما ظاهر خواهد شد در اينجا مي توانيد توضيحاتي در مورد هدف وارد کنيد. (Select the best retail site)
نرم افزار در بسياري از موارد فارسي را به صورت علامت سوال نشان مي دهد، پس بهتر است مطالب را به صورت انگليسي وارد کنيد.
حال معيارهاي مورد نظر را وارد مي کنيم. معيار ها عبارت بودند از :
در معرض ديد بودن (Visibility)
تعداد فروشگاههاي رقيب همجوار (Competition)
ميزان تردد افراد (Customer Fit)
هزينه اجاره محل (Cost)
براي وارد کردن معيار ها بايستي از منوي Editگزينه Insert child of current node را انتخاب کنيد. (البته مي توانيد با راست کليک بر روي هدف گزينه Insert child of current node را انتخاب کنيد.)
نام معيار را وارد کنيد و بر روي Enter کليک کنيد.
براي وارد کردن توضيحات براي هر يک از معيار ها مي توانيد آن معيار را انتخاب کنيد و بر روي پنجره Information Document کليک کنيد.
حال بايستي گزينه ها را وارد کنيم.
به چند طريق مي توانيد گزينه ها را وارد کنيد. مي توانيد از منوي Editگزينه Alternative سپس Insert را کليک کنيد.
در پنجره Alternative بر روي Add Alternative کليک کنيد يا راست کليک کرده و Insert را انتخاب کنيد. به جاي اين چند کار مي توانيد به راحتي دکمه هاي Ctrl+I را فشار دهيد تا پنجره اضافه نمودن گزينه نمايش داده شود.
سه گزينه به نام هاي The mall، Main St و SUB.CTR براي ۳ گزينه مورد نظر ايجاد کنيد.
براي وارد کردن توضيحات همان کاري که براي معيار ها انجام داديم، انجام مي دهيم. گزينه مورد نظر را انتخاب مي کنيم و بر روي پنجره Information Document کليک کرده و توضيحات را وارد مي کنيم.
- مرحله دوم ) مقايسه زوجي
پس از ايجاد ساخت سلسله مراتبي، قدم بعدي ارزيابي عناصر با مقايسه زوجي است. مقايسه زوجي، فرايندياست براي مقايسه اهميت، ارجحيت يا درستنمايي دو عنصر نسبت به عنصر سطح بالاتر.
در مدل بالا، به طور مثال مي خواهيم ارجحيت محل SUB.CTR نسبت به The mall را از نظر در ديد بودن، مشخص کنيم. سوالاتي که بدين منظور مطرح مي شوند به صورت زير است :
کداميک از دو محل SUB.CTR و The mall ارجح هستند؟
اين ارجحيت چه مقدار است؟
اين امر در نهايت به مقايسه زوجي گزينه ها نسبت به هر يک از معيار ها و همچنين مقايسه معيارها نسبت به هدف منتهي مي شود.
قبل از اجراي مقايسه زوجي ابتدا بايستي با انواع مقايسه و انواع حالات آن آشنا شويم.
انواع مقايسه ها:
- اهميت (Importance) هنگام مقايسه دو معيار استفاده مي شود.
- ارجحيت (Preference) براي مقايسه گزينه ها بکار مي رود.
- درست نمايي (Likelihood) براي مقايسه احتمال خروجي ها استفاده شده و در مورد گزينه ها و معيارها کاربرد دارد.
حالت هاي مقايسه :
- کلامي (Verbal) : در اين حالت با استفاده از واژگان انگليسي گره ها را مقايسه مي نماييم.
- گرافيکي (Graphical): در اين نوع مقايسه ,مقايسه براي گره ها بصورت گرافيکي مي باشد.
- عددي (Numerical): با استفاده از اعداد در قالب يک ماتريس يا پرسشنامه , مقايسه ها را انجام مي دهيم .
- نکته مهم: نوع و حالت مقايسه زوجي که انتخاب مي کنيم تنها نشان دهنده نوع نگرش ما به مسأله است و در محاسبات اثر نخواهد داشت.
پيشنهاد مي شود از نوع مقايسه Preference و حالت Verbal براي مقايسه زوجي استفاده کنيد و مقايسه زوجي را از پايين ترين سطح به بالاترين سطح انجام دهيد.
ابتدا به مقايسه گزينه هاي مختلف در معيار Visibility خواهيم پرداخت. ابتدا معيار Visibility را در حالت انتخاب قرار داده و سپس از منوي Assessment گزينه Pairwise را انتخاب کنيد. (البته مي توانيد بر روي آيکون مقايسه کلامي که در تصوير قبل ديديد کليک کنيد.)
مطابق جدول زير ارجحيت گزينه هاي مختلف را در معيار ديد تعيين مي کنيم.
THE MALL |
“moderately to strongly” preferred to |
SUB CTR |
SUB CTR |
” moderately” preferred to |
MAIN ST |
THE MALL |
“strongly to very strongly preferred” preferred to |
MAIN ST |
روي هر يک از سلول هاي سفيد موجود کليک کنيد. به طور مثال در سلولي بالا سمت چپ کليک مي کنيم. اين سلول به رنگ زرد در خواهد آمد. اين سلول به مقايسه دو گزينه THE MALL و MAIN ST مي پردازد. مطابق جدول بالا گزينه MAIN ST قوياً strongly تا very strongly نسبت به گزينه THE MALL ترجيح دارد.
بقيه سلول ها را مطابق با جدول تکميل کنيد. پس از پايان Record Judgments را کليک کنيد تا تغييرات شما اعمال شود.
مقايسه گزينه هاي مختلف در معيار Competition را با حالت مقايسه گرافيکي انجام خواهيم داد. بدين منظور ابتدا معيار Competition را به حالت انتخاب در آوريد و سپس بر روي آيکون مقايسه گرافيکي کليک کنيد.
مقايسه هاي زوجي را بر اساس موارد زير انجام دهيد.
SUB CTR به THE MALL ، ۳ به ۱
SUB CTR به MAIN ST ،۲ به ۱
THE MALL به MAIN ST ، ۱ به ۲
بدين منظور بر روي سلول مورد نظر کليک کنيد و بر اساس نسبت نوار روبه روي هر يک از گزينه ها را جا به جا کنيد.
به طور مثال در مقايسه بين دو گرينه THE MALL و MAIN ST مقدار MAIN ST دو برابر THE MALL است. اين مورد را براي مقايسه دو زوج ديگر نيز انجام دهيد.
پس از پايان Record Judgments را کليک کنيد تا تغييرات شما اعمال شود.
براي مقايسه گزينه هاي مختلف در معيار Customer Fit از مقايسه عددي استفاده خواهيم کرد.
بدين منظور ابتدا معيار Customer Fit را به حالت انتخاب در آوريد و سپس بر روي آيکون مقايسه عددي کليک کنيد.
مطابق جدول زير ارجحيت ها را وارد کنيد.
MAIN ST |
THE MALL |
[Best Fit] |
3 |
2 |
SUB CTR |
2 |
THE MALL |
به طور مثال گزينه THE MALL ، دو واحد بيشتر از MAIN ST ارجحيت دارد.
دو مقايسه ديگر را نيز انجام دهيد و پس از پايان Record Judgments را کليک کنيد تا تغييرات شما اعمال شود.
براي مقايسه گزينه هاي مختلف در معيار Cost از ورود مستقيم استفاده مي کنيم. بدين منظور از منوي Assessment گزينه Direct را انتخاب کنيد و اعداد مربوط به قيمت را مطابق زير وارد کنيد.
THE MALL، ۱۷
MAIN ST، ۲۲
SUB CTR ،۱۲
تاکنون گزينه هاي مختلف را در نسبت به معيارهاي مختلف مورد مقايسه قرار داده ايم. در ادامه به مقايسه معيارها نسبت به هدف خواهيم پرداخت.
ابتدا هدف را در حالت انتخاب قرار دهيد و سپس آيکون مقايسه کلامي را انتخاب کنيد. مقايسه معيارهاي مختلف را بر اساس جدول زير وارد کنيد.
Visibility “strongly more important than Competition
Visibility “equally as important” as Customer Fit
COST “moderately more important” than Visibility
Competition “equally as important” as Customer Fit
COST “strongly more important than Competition
COST “moderately more important” than Customer Fit
پس از پايان Record Judgments را کليک کنيد.
- مرحله سوم) مشاهد نتايج
بعد از مقايسه زوجي و محاسبه وزن هاي نسبي گزينه ها و معيارها، لازم است تا وزن نهايي هر گزينه محاسبه گردد.
بدين منظور از منوي Synthesis گزينه With Respect to Goal را انتخاب کنيد. در پنجره جديد مي توانيد وزن نهايي هر يک از گزينه ها را مشاهده کنيد.
براي رسم نمودار مي توانيد از منوي Sensitivity-Graphs نمودار مورد نظر خود را انتخاب کنيد.
قدسي پور، حسن (۱۳۸۱) فرآيند تحليل سلسله مراتبي (Analytical Hierarchy process)، انتشارات دانشگاه صنعتي اميرکبير
بانك موضوع پايان نامه
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته فقه و حقوق- همه گرايشها
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مامايي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت آموزشي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت بانكداري
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت شهري
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت صنعتي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت فن آوري اطلاعات (IT)
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي شيمي- همه گرايشها
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي عمران- نقشه كشي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي كامپيوتر - معماري سيستمها
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي كامپيوتر- نرم افزار
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي كامپيوتر- هوش مصنوعي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته پرستاري
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته پزشكي عمومي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته پيراپزشكي- بيهوشي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته MBA
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته آبخيزداري
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته آمار- همه گرايشها
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته اقتصاد
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته تاريخ
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته تربيت بدني- كليه گرايشها
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته جغرافيا- برنامه ريزي روستايي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته جغرافياي سياسي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته حسابداري
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته روانشناسي- همه گرايشها
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته رياضي محض
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زبان انگليسي- ادبيات انگليسي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زبان انگليسي- مترجمي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زبان و ادبيات عرب
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زبان و ادبيات فرانسه
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زبانشناسي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زيست شناسي گياهي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زيست شناسي- علوم جانوري
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته زيست شناسي- ميكروبيولوژي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته علوم اجتماعي- جامعه شناسي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته علوم تربيتي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته علوم سياسي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته فيزيك- همه گرايشها
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته كتابداري
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته محيط زيست
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته محيط زيست( كليه گرايشها)
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت اجرايي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت بازرگاني - تحول سازماني
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت بازرگاني - مالي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت بازرگاني- بازاريابي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت بيمه
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت دولتي
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مديريت دولتي- منابع انساني
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي آبياري - گرايشهاي هيدرولوژي- زهكشي و ساختمانهاي توزيع و انتقال آب
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي كشاورزي- باغباني (همه گرايشها)
-
بانك موضوعات پايان نامه رشته مهندسي كشاورزي- اقتصاد كشاورزي و مديريت مزرعه
-
ليست موضوعات پايان نامه رشته مهندسي كشاورزي- گياهپزشكي- بيماري شناسي گياهي
معرفي پايگاه هاي اطلاعاتي علمي
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي: Sage
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي: Embase
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - كتابخانه OECD
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي -Reaxys
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - Engineering Village 2
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي- Hein Online
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - Talor and Francis
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - DOJA
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - Archnet
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - ISI Web of Knowledge
- آشنایی با پايگاههاي اطلاعاتي- پرتال منابع دیجیتال پزشکی وزارت بهداشت (PMDR)
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي -ASCE Library
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي -IRANDOC
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - ISC
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - ERIC
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - SID
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - پايگاه مجلات تخصصي نور(NOORMAG)
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - ACM
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - IEEE
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - Engineering Village
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - JAMA
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - PubMed
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - Ebsco
- آشنایی با پایگاه اطلاعاتی - SpringerLink
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - ProQuest
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - Science Direct
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي - Emerald
- آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي- Thieme
- آشنايي با پايگاه اطلاعاتي Scopus ، پايگاه چكيده مقالات جهان
حمايت از پايان نامه ها
- حمایت از پایان نامه های علوم سیاسی توسط بیرخانه حمایت و هدایت پایاننامهها و رسائل علوم انسانی
- حمایت از پایان نامه های حقوق توسط دبیرخانه حمایت و هدایت پایان نامه ها و رسائل علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
- موضوعات پیشنهادی برای حمایت از پایان نامه های حقوق در شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
- موضوعات پیشنهادی برای حمایت از پایان نامه های روانشناسی و تعلیم و تربیت در شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
- موضوعات پیشنهادی برای حمایت از پایان نامه های اقتصاد در شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
- موضوعات پیشنهادی برای حمایت از پایان نامه های مدیریت در شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
- موضوعات پیشنهادی برای حمایت از پایان نامه های علوم اجتماعی و ارتباطات در شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
- اعلام حمايت مالي از پايان نامه هاي دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتري توسط موسسه شاخص پروژه
- محورهای پژوهشی مورد حمایت وزارت بازرگانی
- اولويتهاي پژوهشي شركت سرمايهگذاريهاي خارجي ايران(ايفيك) در سال 1392
دانلود . . .
بورسهای خارجی
-
16 موقعیت PhD بسیار رقابتی برای پروژه های دکترا در سطح جهانی در علوم بهداشتی و درمانی در دانشگاه Ahhus ، دانمارک
-
اطلاعات در مورد بورس تحصیلی سالانه در كشور ژاپن براي فوق ديپلم، كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا
-
بورس تحصیلی (گروه شیمی دانشگاه ابردین انگلستان)
-
بورس تحصیلی در حیطه مهندسی شیمی دانشگاه ابردین (Aberdeen) انگلستان
-
بورس تحصیلی در حیطه پزشکی ((گروه شیمی)) دانشگاه ابردین انگلستان
-
بورس تحصیلی در حیطه گروه علوم اعصاب، روانشناسی و رفتار دانشگاه لستر انگلستان
-
بورس تحصیلی در حیطه گروه پزشکی دانشگاه آکسفورد انگلستان
-
بورس تحصیلی در حیطه ی پزشکی ((گروه شیمی)) دانشگاه ابردین (Aberdeen)
-
بورس تحصیلی در حیطه ی پزشکی و داروسازی (گروه شیمی) دانشگاه ابردین (Aberdeen) انگلستان
-
بورس تحصیلی در زمینه مهندسی شیمی دانشگاه ابردین انگلستان
-
بورس تحصیلی دکترا در حیطه پزشکی و داروسازی دانشگاه دورهام(Durham )انگلستان
-
بورس تحصیلی دکترا داروسازی - نقش پروتئین هومر در درد مزمن(پزشکی و داروسازی)
-
بورس تحصیلی دکتری دانشکده مهندسی شیمی و بیوتکنولوژی دانشگاه دشربروکس کانادا
-
بورس تحصیلی دکتری در حیطه شیمی دانشگاه Monash استرالیا
-
بورس تحصیلی دکتری ( گروه شیمی دانشگاه ابردین (aberdeen)انگلستان)
دانشگاههاي برتر جهان
-
دانشگاه هاي مالزي
-
دانشگاه UPM ( دانشگاه پوترا مالزي)( دولتي)
-
دانشگاه UM مالزي ( دولتي)
-
دانشگاه USM مالزي ( دولتي)
-
دانشگاه UITM مالزي ( دولتي)
-
دانشگاه UTM مالزي ( دولتي)
-
دانشگاه UKM مالزي( دولتي)
-
دانشگاه MMU مالزي ( خصوصي)
-
دانشگاه UCTI مالزي ( خصوصي)
-
دانشگاه UCSI مالزي ( خصوصي)
-
دانشگاه TENAGA مالزي ( خصوصي)
-
دانشگاهKBU مالزي(خصوصي)
-
-
شرايط زندگي شهروندي در مالزي
-
دانشگاه هاي انگلستان
-
دانشگاه هاي اكراين
-
دانشگاههاي آلمان
-
دانشگاههاي استراليا