بانك اطلاعات عناوين پايان نامه و پژوهش معرفي پايگاه هاي اطلاعات علمي بخش خدمات وب و seo بخش دانلود رايگان بخش دانلود پروپوزال بخش معرفي دانشگاههاي خارجي و شرايط تحصيل و بورس آنها

این ایمیل آدرس توسط سیستم ضد اسپم محافظت شده است. شما میباید جاوا اسکریپت خود را فعال نمایید

iranresearches-telegram

فروشگاه ایران پژوهان 

نگارش یافته توسط مدير محتواي ايران پژوهان مجموعه: اخبار علمي ، پژوهشي و دانشگاهي
تعداد بازدید: 2082
چاپ

 

 

 

مشاور وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری در اقتصاد مقاومتی گفت: وزارت علوم با درک صحیح از اهمیت موضوع و شرایط استثنایی تاریخی کشور، موضوع مقاوم‌سازی اقتصادی را که زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی است، در دستورکار خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، دکتر محمدجعفر صدیق در همایش روسای دانشگاهها ضمن معرفی سند اقتصاد مقاومتی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اظهار کرد: وزارت علوم طی یک برنامه عملیاتی مشخص، در نظر دارد اقداماتی نظیر کاهش وابستگی اقتصاد بخش آموزش عالی به منابع عمومی‌، افزایش راندمان منابع مصرف شده، کاهش وابستگی به محصولات انحصاری وارداتی مورد نیاز بخش‌ها، افزایش ثروت آفرینی در عرصه ملی و بین‌المللی، تقویت نقش علمی و جایگاه ایران اسلامی در عرصه بین‌المللی با تاکید به منطقه، ‌تولید صنعت ملی از رهگذر تولید فناوری ملی و نیز تحول اقتصاد به اقتصاد دانش را در دستورکار قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: به این منظور، وزارت علوم ضمن نظرخواهی از تمامی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهش و فناوری، پنج برنامه کلان عملیاتی را در راستای تحقق شرایط فوق ارائه نموده است که در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.

مشاور وزیر علوم در اقتصاد مقاومتی در خصوص اهداف سند اقتصاد مقاومتی در وزارت علوم تصریح کرد: قصد داریم با مشارکت در سازماندهی نظام ملی نوآوری، زمینه‌ تحقق اقتصاد دانش بنیان را فراهم کنیم؛ همچنین به ایفای نقش موثر عملی در سطح منطقه پرداخته و به اصلاح نظام آموزشی و اجرایی دانشگاه‌ها در راستای تربیت نیروهای خلاق و کارآفرین بپردازیم.

وی افزود: علاوه بر این با نقش‌آفرینی و توسعه حضور در عرصه‌های بین‌المللی، موجب کسب درآمد ارزی از فعالیت‌های حوزه‌های علمی و فناوری شویم؛ در نظر داریم باعث ارتقای کارایی و اثربخشی منابع مالی آموزش عالی شویم.

صدیق سیاست‌های حاکم بر تدوین این برنامه را نام برد و افزود: ثروت‌آفرینی در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری، ارتباط موثر با بخش‌های اقتصادی، چابک‌ سازی ساختارهای اداری، اجرایی و حذف ساختارهای زاید و بسترسازی و حمایت از صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان نیز در دستور کار ما قرار دارد.

مشاور وزیر علوم در اقتصاد مقاومتی از مشارکت در ایجاد سامانه‌های خلاقیت و نوآوری بخشی و منطقه‌ای نام برد و افزود: این، برنامه اول سند اقتصاد مقاومتی در وزارت علوم است که با شعار تولید صنعت ملی با توان رقابت بین‌المللی، به دست فن‌آفرینان جوان و کارشناسان خبره مطرح می‌شود.

وی اضافه کرد: هدف از این برنامه طراحی و ایجاد سامانه‌ها در حوزه‌های اصلی اقتصادی ایران و یا مناطق مستعد در پهنه کشور است که ورودی آن فارغ‌التحصیلان جوان و کارشناسان خبره بخش‌های اقتصادی و خروجی آن، شرکت‌های فن آفرین محلی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است.

صدیق گفت: برنامه دوم این سند مشارکت در تبیین اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی است که با شعار مقاوم‌سازی اقتصاد ملی، گفتمان غالب اقتصاد ایران همراه است.

وی افزود: محور اصلی این برنامه توانایی تبیین صحیح مبانی نظری و عملی یک ایده جدید و نیز توانایی گفتمان‌سازی و همراه نمودن آحاد جامعه است.

مشاور وزیر علوم در اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: وزارت علوم سعی خواهد کرد ضمن اقدام برای تبیین مبانی نظری این ایده، در گفتمان‌سازی و طرح صحیح موضوع در سطح ملی نیز مشارکت کند.

صدیق همچنین از برنامه‌ سوم با عنوان «تحول دانشگاه به دانشگاه نسل سوم، در دانشگاه ثروت آفرین» خبر داد و افزود: شعار این برنامه نیز «دانشگاه ثروت آفرین، مستقل و هم راستا با صنعت، موتور پیشوان اقتصاد ملی» است.

وی اظهار کرد: نظام آموزش عالی با داشتن دو کارکرد اصلی یعنی تربیت نیروی انسانی روزآمد و گسترش مرزهای دانش، از توان بالقوه ثروت آفرینی بالایی برخوردار است؛ هر چند این بخش نیز مانند بسیاری از بخش‌های اقتصاد ایران، وابسته به درآمدهای نفتی کشور است.

صدیق خاطرنشان کرد: برنامه چهارم سند اقتصاد مقاومتی در وزارت علوم، توسعه تعاملات علمی و فناوری بین‌المللی است که با شعار توسعه نفوذ علمی ایران در منطقه و ایفای نقش موثر علمی در مجامع علمی منطقه‌ای و جهانی مطرح می‌شود.

وی عنوان کرد: آموزش عالی ایران با برخورداری از سطح علمی و مقبولیت بین‌المللی توان ایفای نقش موثری در دیپلماسی علمی یا عمومی را داراست که استفاده صحیح از این توانایی می‌تواند در دو محور اصلی ارتقای دوره‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها به تراز جهانی و توسعه تعاملات علمی بین‌المللی با کشورهای هدف مطرح ‌شود.

مشاور وزارت علوم در اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: برنامه پنجم این سند هم با عنوان ارتقای بهره‌وری آموزش عالی کشور با شعار پرهیز از اسراف منابع مالی و انسانی و اتلاف زمان همراه است.

وی در خصوص اهم محورهای این برنامه گفت: موضوع ارتقای بهره‌وری یکی از اصلی‌ترین اقدامات در خصوص مقاوم‌سازی اقتصاد است که در این برنامه برخلاف نگاه سنتی در افزایش بهره‌وری که معمولا منجر به راه حل‌هایی نظیر کاهش هزینه‌های آب و برق موسسه می‌شود، سعی شده با اقدامات بنیادی نسبت به افزایش راندمان سرمایه‌گذاری و هزینه‌های این بخش اقدام شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

 

 

 

بنر ایران کنفرانس

ایران کنفرانس

بانك موضوع پايان نامه

معرفي پايگاه هاي اطلاعاتي علمي

حمايت از پايان نامه ها

RssFeed

-->