بانك اطلاعات عناوين پايان نامه و پژوهش معرفي پايگاه هاي اطلاعات علمي بخش خدمات وب و seo بخش دانلود رايگان بخش دانلود پروپوزال بخش معرفي دانشگاههاي خارجي و شرايط تحصيل و بورس آنها

این ایمیل آدرس توسط سیستم ضد اسپم محافظت شده است. شما میباید جاوا اسکریپت خود را فعال نمایید

iranresearches-telegram

فروشگاه ایران پژوهان 

نگارش یافته توسط مدير محتواي ايران پژوهان مجموعه: اخبار علمي ، پژوهشي و دانشگاهي
تعداد بازدید: 899
چاپ
دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات وزارت علوم گزارشی را از وضعیت شکایات دانشجویان، استادان و کارمندان به این وزارتخانه اعلام کرد که مهمترین جزئیات آن منتشر شده است. براساس این گزارش، بیشترین آمار اعتراض به جذب هیأت علمی و سوء مدیریت اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، براساس اعلام اداره کل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این اداره کل به منظور استقرار و اجرای کامل ضوابط، مقررات و کشف نارسائی ها و پاسخگویی صحیح و قانونمند به متقاضیان، کوشیده است تا با ایجاد ارتباط سازنده بین طرفین دعوی و رفع مشکلات و موانع پیش روی هموطنان، به وظایف سازمانی و قانونی خود عمل کند.

بر اساس ساختار تشکیلاتی مصوب وزارت علوم تحقیقات و فناوری این اداره کل با دارا بودن دو گروه کاری تحت عناوین گروه بازرسی و گروه پاسخگویی به شکایات، مسئولیت رسیدگی به درخواست ها و شکایات واصله از ستاد وزارتخانه، دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشگاه ها و سایر مراکز و سازمان های تابعه را عهده دار است.

این گزارش شامل سه محور به شرح ذیل است:

1- گزارش عملکرد گروه رسیدگی به شکایات

2- گزارش عملکرد گروه بازرسی

3- سایر فعالیت ها

1- گزارش عملکرد گروه پاسخگویی به درخواست ها و شکایات

رسیدگی به درخواست ها و شکایات واصله از دانشجویان، ارباب رجوعان همچنین نامه های ارسالی از مراجع ذیصلاح همچون دفتر مقام معظم رهبری، نهاد ریاست جمهوری، سازمان بازرسی کل کشور، واصله از سیستم سامد (سامانه ارتباط مردم و دولت)، مکاتبات ارجاع شده روزمره و پاسخگویی مناسب و هدفمند به آنها یکی از وظایف اصلی این مجموعه به شمار می آید.

در این گزارش ضمن ارائه شرحی درباره انواع درخواست ها، شکایات، پیگیری ها و گزارش های ارائه شده، فعالیت های این دفتر که امکان ارائه کمی و آماری آن وجود داشته به زبان آمار و به صورت جداول و نمودارهای فراوانی و مقایسه ای نشان داده شده است.

 

 

تعداد نامه های واصله به تفکیک شغل

ردیف شغل تعداد نامه ها و درخواستهای واصله
1 دانشجویان 7199
2 اعضای هیأت علمی 2997
3 کارکنان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی 3126
4 سایر 296

تعداد درخواستها و شکایات دانشجویان به تفکیک موضوع و اقدام

ردیف موضوع تعداد در دست بررسی مختومه
1 اعتراضات دانشجویی (اخراج؛ مشکلات آموزشی، رفاهی، دانشجویی و غیره) 771 695 76
2 اعتراض به احکام صادره در کمیته های انضباطی 585 82 503
3 اعتراض به نحوه گزینش بدون کنکور استعدادهای درخشان 1164 146 1018
4 اعتراض به سوء مدیریت و عملکرد روسا و مسئولان دانشگاهها 2428 393 2035
5 اعتراض به نتایج آزمونهای سراسری در مقاطع مختلف 1568 20 1548
6 سایر موارد 683 96 587
جمع   7199 1432 5767

تعداد درخواستها و شکایات کارکنان به تفکیک موضوع و اقدام

ردیف موضوع تعداد در دست بررسی مختومه
1 اعتراض به اخراج کارکنان رسمی و پیمانی 353 52 301
2 // رسمی و پیمانی 1164 143 1021
3 اعتراض به احکام صادره در هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری 241 56 185
4 اعتراض به عدم تبدیل وضعیت استخدامی 633 21 442
5 سایر 735 57 678
جمع   3126 329 2627

2- عملکرد گروه بازرسی:

دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات طی یک سال گذشته علاوه بر بررسی و پاسخگویی به درخواست ها و شکایات واصله، در موارد لزوم با اعزام تیم های بازرسی به دانشگاه ها و مراکز مورد نظر اقدام به تکمیل تحقیقات و بررسی های خود کرده است.

به علت حجم بالای شکایات دریافتی عمده وقت و نیروی این اداره کل مصروف رسیدگی به شکایات می شود؛ از این رو جهت انجام بهینه وظیفه بازرسی در مواقعی از همکاری کارکنان مرد با اعتماد در سایر ادارات وزارت متبوع و نیز از کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مورد نظر نیز استفاده می شود. همچنین به منظور انسجام بخشیدن به فعالیت ها و تعیین دقیق تر وظایف بازرسی پیش نویس آیین بازرسی در 17 ماده و 2 تبصره تهیه و تدوین شده است.

لازم به ذکر است که وظایف بازرسی در این اداره کل به سه صورت انجام می پذیرد:

1- بازرسی موردی؛ براساس شکایات واصله به گروه پاسخگویی به شکایات

2- بازرسی دوره ای؛ برحسب وظیفه ذاتی این اداره کل به صورت مستمر و به منظور اطلاع از وضعیت عملکردی دانشگاه ها، موسسات و مراکز زیر مجموعه

3- بازرسی ویژه؛ جهت بررسی پرونده های خاص ارجاعی از سوی مقام عالی وزارت یا نهادها و مراجع و مقامات کشوری

در این زمینه می توان به اعزام گروه های بازرسی به دانشگاه های تهران، صنعتی شریف، علم و صنعت ایران، خوارزمی، علامه طباطبایی، خواجه نصیر الدین طوسی، علوم اقتصادی، گیلان، الزهرا (س)، پیام نور، بین المللی امام خمینی (ره)، امام حسین (ع)، مرکز نشر دانشگاهی، بنیاد دانشنامه نگاری ایران، موسسه علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی، موسسه علوم و فناوری رنگ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سازمان امور دانشجویان و تعدادی از موسسات آموزش عالی غیر دولتی غیر انتفاعی اشاره کرد.

همچنین به منظور عملیاتی شدن وظایف گروه بازرسی، لیستی از دانشگاه ها و موسسات غیرانتفاعی- غیردولتی به تفکیک هر استان (31 استان) تهیه و بر اساس اولویت تعیین شده از جانب گروه پاسخگویی به شکایات تقویم ماموریت های گروه بازرسی در بازه های زمانی 3 ماهه تدوین شده است.

3- سایر فعالیت ها:

تشکیل کارگروه ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد:

بر اساس تکالیف مشخص شده در «قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد» مصوب کارگروه ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد با شرح وظایف زیر در هر یک از دستگاه های اجرایی تشکیل شود:

- سیاستگذاری در زمینه اجرای کامل برنامه های ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد

- شناسایی گلوگاه های مفسده خیز و اصلاح فرآیند

- انجام امور و ارائه راهکارهای مناسب برای رفع آن

- تدوین شاخص های اختصاصی و ارائه راهکارهای علمی ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد

- بسترسازی و آموزش سلامت اداری و ترویج فرهنگ فسادستیزی

- سیاستگذاری و نظارت بر تشکیل و فعالیت کمیته های فرعی در دانشگاه ها و سازمان های تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

- استفاده از ظرفیت ها و تجربیات کارکنان، اساتید و صاحب نظران دانشگاه در جهت ارتقاء سلامت اداری

بر این اساس طی نامه خطاب به وزیر علوم، تشکیل کارگروه ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد پیشنهاد شد. متعاقبا با هدف بررسی راهکارهای علمی همچنین عملیاتی کردن برنامه اصلاح نظام اداری وزارت متبوع بویژه مبحث "صیانت از حقوق مردم و ارتقاء سلامت اداری" نشستی در روز چهارشنبه پانزدهم مرداد ماه سال جاری در وزارت علوم با حضور 30 نفر از مدیران کل و روسای مراکز ستاد، مدیران سازمان بازرسی کل کشور، رئیس امور سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات برگزار شد.

پس از برگزاری نشست فوق طی نامه مورخ 26 مردادماع خطاب به فریدون - مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی، تشکیل کارگروه و صدور احکام اعضای آن با ترکیب زیر طبق بند «ب» ماده «1» آئین نامه پیشگیری و مقابله نظام مند و پایدار با مفاسد اقتصادی در قوه مجریه به مصوب هیات وزیران، همچنین ثبت فعالیت های وزارت متبوع در سامانه نظارت بر اجرای قوانین مربوطه، پیشنهاد شد:

1- مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات (رئیس دبیرخانه)

2- معاون بازرسی و پاسخگویی به شکایات (دبیر دبیرخانه)

3- مدیرکل دفتر وزارتی

4- رئیس حراست مرکزی

5- رئیس مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی یا یکی از معاونان مرتبط

6- مدیرکل امور اداری

7- مدیرکل امور مالی

8- مسئول هماهنگی هیات های رسیدگی به تخلفات اداری

9- رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی با یکی از معاونان مرتبط

10- رئیس سازمان سنجش آموزش کشور یا یکی از معاونان مربوط

11- رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران یا یکی از معاونان مربوط

12- رئیس سازمان امور دانشجویان یا یکی از معاونان مربوط

13- یکی از کارشناسان اداره کل بازرسی و پاسخگویی به شکایات

3-2) طراحی سامانه بازرسی و پاسخگویی به شکایات:

در اجرای مفاد نامه مورخ 19/6/1392 سازمان بازرسی کل کشور و اجرای تکالیف مندرج در ماده 25 قانون ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد، مبنی بر بازنگری و مهندسی مجدد سامانه پاسخگویی به شکایات و مکانیزه کردن آن به نحوی که دریافت شکایات به طور غیرحضوری اخذ و توسط واحدهای مسئول پیگیری شود، با توجه به نیاز این دفتر اقداماتی به شرح ذیل صورت گرفته است:

- مکاتبه با مدیرکل محترم تحول اداری و فناوری اطلاعات و شرح اصلاحات درخواستی و مورد نیاز.

- ارائه طرح اولیه فرم شکایات و اعلانات و روند چرخه فرآیند مربوطه جهت پیاده سازی مطلوب در سایت وزارت متبوع.

- برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان فناوری اطلاعات و شرکت های مختلف ارائه دهنده خدمات مورد بحث و انتخاب بهترین گزینه از نظر تطابق خواسته ها و توانایی شرکت در برآورده کردن آن.

همگام با به روزرسانی پورتال وزارت علوم پورتال بازرسی و پاسخگویی به شکایات، پس از شرکت در جلسات آموزشی و اطلاع رسانی موضوعات قابل گزارش توسط کارشناسان این به روزرسانی شد.

حضور در جلسات شورای بررسی موارد خاص مرکزی وزارت متبوع (سازمان دانشجویی):

جلسات شورای بررسی موارد خاص مرکزی موارد خاص سازمان دانشجویی جهت رسیدگی به پرونده های قابل طرح و با هدف کمک به حل مشکلات آموزشی دانشجویان برگزار می شود که مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات نیز در این کمیسیون عضویت دارد.

لازم بذکر است که طی یک سال اخیر تعداد 24 جلسه کمیسیون موارد خاص برگزار شده که این مدیریت در آنها حضور فعال داشته است.

حضور در جلسات شورای موارد خاص سازمان سنجش آموزش کشور:

کمیسیون موارد خاص سازمان سنجش آموزش کشور به منظور مساعدت به دانشجویانی برگزار می شود و دارای مشکلاتی با موضوعات ثبت نام، تغییر رشته، انتقال بازگشت به تحصیل و... هستند که مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات در این کمیسیون نیز عضویت دارد.

طی یکسال گذشته تعداد 24 جلسه تحت این عنوان در سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شده که مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات نیز به عنوان یکی از اعضای آن در آنها حضور فعال داشته است.

منبع: خبرگزاری مهر

بنر ایران کنفرانس

ایران کنفرانس

بانك موضوع پايان نامه

معرفي پايگاه هاي اطلاعاتي علمي

حمايت از پايان نامه ها

RssFeed

-->