بانك اطلاعات عناوين پايان نامه و پژوهش معرفي پايگاه هاي اطلاعات علمي بخش خدمات وب و seo بخش دانلود رايگان بخش دانلود پروپوزال بخش معرفي دانشگاههاي خارجي و شرايط تحصيل و بورس آنها

این ایمیل آدرس توسط سیستم ضد اسپم محافظت شده است. شما میباید جاوا اسکریپت خود را فعال نمایید

iranresearches-telegram

فروشگاه ایران پژوهان 

نگارش یافته توسط مدير محتواي ايران پژوهان مجموعه: منابع آزمون كارشناسي ارشد رشته هاي علوم كشاورزي( سراسري و آزاد)
تعداد بازدید: 1141
چاپ

دروس آزمون سراسری کارشناسی ارشد علوم باغبانی

فارغ التحصيلان رشته مهندسي كشاورزي (علوم باغباني) براي تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد مي‌بايست بر دروس زير تلسط كامل داشته باشند:

1ـ زبان عمومي و تخصصي

2ـ ميوه‌كاري

3ـ خاك‌شناسي و گياه‌شناسي

4ـ ازدياد نباتات

5ـ فيزيولوژي و فيزيولوژي بعد از برداشت

6ـ سبزي‌كاري و گل‌كاري

 

« زبان عمومي و تخصصي »

تعداد سؤالات اين درس در آزمون سراسري سال 91 شامل 30 سؤال است. همان‌طور كه از نام درس پيداست، شماري از سؤالات اين درس زبان عمومي و تعدادي از آن‌ها نيز مربوط به اصطلاحات و متون تخصصي رشته علوم باغباني است. بدون ترديد اگر دانشجويان در درس زبان حداقل‌هايي را داشته باشند مطالعه و سرمايه‌گذاري در اين درس مي‌تواند منطقي باشد.

 

« ميوه كاري »

درس میوه­کاری در رشته مهندسی کشاورزی گرایش باغبانی در کنکور سراسری سال 91 شامل 30 تست بوده و ضریب آن (3) می­باشد. این درس تلفیقی از 8 واحد درسی شامل 3 واحد میوه­های مناطق معتدله، 3 واحد میوه­های گرمسیری و نیمه گرمسیری و 2 واحد میوه­های ریز می­باشد که در دوره کارشناسی تدریس می­شود. میوه کاری مشتمل بر یک بخش اطلاعات عمومی درباره نیازهای عمومی کشت، شرایط اقلیمی احداث باغ، سیستم­های کاشت درختان میوه، هرس، نیاز سرمایی و اطلاعات گیاه شناسی می­باشد. بخش میوه­های منطقه معتدله مشتمل بر سه قسمت مهم میوه­های دانه‌دار (سیب، گلابی و به)، میوه­های هسته­دار (هلو، گیلاس، آلبالو، زردآلو، آلو و گوجه) و میوه­های خشکباری (گردو، فندق، بادام، پکان) است. میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری نیز شامل اطلاعاتی راجع به کشت و کار برخی از میوه­های مهم این مناطق است. مهمترین میوه­ها در بخش نیمه گرمسیری شامل مرکبات، خرما، پسته، زیتون، انار، انجیر، خرمالو و ... است. اما مهمترین میوه­ها در بخش گرمسیری شامل موز، انبه، آناناس، نارگیل، آووکادو و ... می­باشد. در بخش میوه­های ریز نیز اطلاعاتی درباره برخی از میوه­های ریز و شرایط کشت و کار آنها وجود دارد. مهمترین میوه­های ریز مورد بررسی بر حسب اولویت شامل انگور، کیوی، توت فرنگی، تمشک، انگور فرنگی و ... می­ باشند.

منابع و مراجع مهم برای درس میوه کاری شامل، میوه‌کاری در مناطق معتدله دکتر رسول زادگان، کتاب پرورش مرکبات در ایران دکتر فتوحی قزوینی، کتاب میوه­های ریز و کتاب میوه­کاری دکتر جلیلی مرندی و جزوات دروس میوه کاری دانشگاه­های تهران (دکتر زمانی، دکتر عبادی و دکتر وحدتی)، دانشگاه شیراز (دکتر راحمی)، دانشگاه همدان (دکتر ارشادی) می­باشند. البته مباحث کتابهای مرجعی چون میوه کاری دکتر رسول زادگان، پرورش مرکبات دکتر فتوحی و یا کتاب میوه­های ریز دکتر مرندی بسیار گسترده­ تر از سطح آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری بوده و مطالعه کامل آنها وقت بسیاری را از داوطلبان می­گیرد. مهمترین اشکال در جزوات معرفی شده ،پراکندگی و گاهی نقص در مطالب بیان شده است.

« خاك‌شناسي و گياه‌شناسي »

خاک شناسی و گیاه شناسی یکی از دروس امتحانی رشته باغبانی می‌باشد که در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری درسال 91  30 سؤال از آن مطرح شده است. و ضريب اين درس 2 مي‌باشد.  15 تست مربوط به خاکشناسی و 15 تست دیگر گیاه شناسی هستند. در واقع این درس از دو بخش تشکیل شده، بخش خاک شناسی مباحث اصلی و عمومی آن را شامل می‌شود و گیاه شناسی نیز از دو بخش سیستماتیک گیاهی و فیزیولوژی گیاهی تشکیل شده است. فیزیولوژی گیاهی اجزای تشکیل دهنده گیاهان را بررسی می‌کند و در قسمت سیستماتیک طبقه‌بندی گیاهان و ویژگی‌های آن‌ها در هر دسته مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

سرفصل‌های اصلی خاک شناسی شامل فیزیک خاک، پیدایش و رده‌بندی خاک، شیمی خاک و تغذیه گیاه، بیولوژی خاک و فرسایش خاک می‌باشند. كه بيشترين سوالات در سال 90 از بخش مواد آلي و مينرالوژي و شيمي خاك و مديريت آب و خاك مي‌باشد.

گیاه شناسی نیز بخش‌های زیر را شامل می‌شود: سلول‌های گیاهی، فرآیندهای فتوسنتز و تنفس و انتقال آب در گیاه، فتوپریودیسم، هورمون‌های گیاهی، بافت شناسی گیاهی و سیستماتیک گیاهان زراعی و زینتی كه بيشترين سوالات در سال‌هاي اخير از بخش مشخصات گياهان دانه‌دار، نهان‌دانه، جداگلبرگان و پوسته گلبرگان مي‌باشد.

کتاب « مبانی خاک شناسي» به ترجمه دکتر شهلا محمودی و دکتر مسعود حکیمیان معمولاً برای بخش خاک شناسی مطالعه می‌شود که به طور مختصر تقریباً اغلب مطالب را بیان کرده اما کافی نیست. «زندگی گیاه سبز» به ترجمه مسعود مجتهدی و حسین لسانی کتابی است که برای بخش گیاه شناسی (به غیر از سیستماتیک گیاهی) حاوی مطالب زیاد و ارزشمندی است، با این حال پاسخ برخی سؤالات کنکور در آن وجود ندارد.

« ازدياد نباتات »

تعداد سوالات اين درس در آزمون سراسری سال 91 شامل  30 تست و ضريب آن 2 مي‌باشد.  باتوجه به روند طرح سوالات در سال‌های مختلف می‌توان بیان نمود که مباحث طرح سوال به شرح ذیل می‌باشد:

جنبه­های کلی گیاه­افزایی، ساختار افزایشی، انواع محیط کشت، خفتگی در بذر، کلیه مباحث مربوط به تکثیر جنسی بذر، مباحث مربوط به تکثیر رویشی قلمه، پیوند و کوپیوند، مباحث مربوط به تکثیر غده، ریزوم، پداژک، ساقه رونده، افکندن، ریزه ازدیادی، بيشترين سوالات در كنكور سال 90 از بخش فرآيند جوانه‌زني و خفتگي و انبار كردن و آزمون ديرپايي و جنبه‌هاي نظري پيوند و كوپيوند مي‌باشند. كه بيشترين سئوالات اين درس در سال‌هاي گذشته از مبحث فرآيند جوانه‌زني بوده است.

بهترین منبع برای مطالعه درس ازدیاد نباتات کتاب 3 جلدی دانشگاه شیراز نوشته دکتر خوشخوی می‌باشد که در حین جامع بودن به عنوان یک منبع درسی مناسب برای طراحی سوالات به کار می‌رود. از محاسن این کتاب جامع بودن آن می‌باشد ولی حجم بالای صفحات این کتاب را می‌توان به عنوان یک مشکل مطرح نمود که با توجه به کاربردی بودن آن لازم می‌باشدکه مختصر گردد.

« فيزيولوژي و فيزيولوژي بعد از برداشت »

درس فیزیولوژی و فیزیولوژی پس از برداشت در رشته مهندسی کشاورزی گرایش باغبانی در کنکور سراسری سال 91 شامل 30 تست بوده و ضریب آن 2 می­باشد. از تعداد 30 سوال15 عدد از سوالات به درس فیزیولوژی گیاهی و 15 عدد دیگر به فیزیولوژی پس از برداشت تعلق دارد. فیزیولوژی گیاهی به صورت یک درس 3 واحدی و فیزیولوژی پس از برداشت نیز به صورت یک درس 3 واحدی در دوره کارشناسی تدریس می‌گردد. مباحث فيزيولوژي شامل سازمان و سلول گياهي، آنزيم‌هاي سلول، انرژي و كربن، نور، رنگدانه‌هاي گياهي،‌ گلبرگ و فتوسنتز،‌ متابوليسم كربن،‌ نيتروژن،‌ هورمون و PGR، نابساماني‌هاي فيزيولوژيكي، بيماري‌ها و ارزيابي و مديريت كيفي،‌ فوتوموفوژنز مي‌باشد.  مباحث فیزیولوژی پس از برداشت شامل ساختار و ترکیب فرآورده­ها (ترکیب شیمیایی و ارزش غذایی میوه­ها و سبزی­ها)، فیزیولوژی و بیوشیمی (نمو فیزیولوژیکی و رسیدن میوه، فیزیولوژی تنفس، بیوسنتز و اثرات اتیلن، بیوشیمی تنفس و بررسی چرخه­های تنفسی، تغییرات شیمیایی زمان بالغ شدن)، اثرات دما (اثرات سوء دماهای پایین و بالا، عمر انبارداری، روش­های خنک کردن فرآورده­ها)، اتمسفر انبار (انواع انبارهای CA، انبارهای MA، انبارهای کم فشار، روش‌های کاهش اتیلن در انبار)، نابسامانی­های فیزیولوژیکی (سرمازدگی و نابسامانی­های مربوط به کمبود سایر عناصر معدنی)، بیماری­شناسی (میکروارگانیزم­های مولد ضایعات پس از برداشت، کنترل ضایعات پس از برداشت)، ارزیابی و مدیریت کیفیت (تعیین بلوغ و بررسی شاخص­های بلوغ تجاری، فناوری­های نوین برای تعیین بلوغ و مدیریت کیفیت)، آماده کردن فرآورده برای بازار (تیمارهای پس از برداشت مثل التیام دهی، واکس زدن، تنظیم کننده­های رشد، بازدارنده­های جوانه زنی و...)، بسته بندی فرآورده­ها و بالاخره توصیه­های نگهداری فرآورده می­باشند.

در بین سرفصل­های ارايه شده مهمترین آنها شامل ساختار و ترکیب فرآورده­ها، فیزیولوژی و بیوشیمی، اثرات دما، نابسامانی­های فیزیولوژیکی، ارزیابی و مدیریت کیفیت و آماده کردن فرآورده برای بازار می­باشند.

منابع و مراجع مهم براي درس فيزيولوژي گياهي، هاپكينز ترجمه دكتر احمدي و كتاب تايزوزايگر و برای درس فیزیولوژی پس از برداشت شامل کتابهای فیزیولوژی پس از برداشت دکتر راحمی، دکتر میدانی و دکتر مرندی و جزوات فیزیولوژی پس از برداشت دانشگاه شیراز (دکتر راحمی) و دانشگاه همدان (دکتر ارشادی) می­باشند. مباحث کتابهای مرجع معمولا در سطح گسترده­ای بیان شده و مطالعه کامل آنها وقت بسیاری را از داوطلبان می­گیرد. گاهی دسترسی به جزوات برای همه داوطلبان امکان پذیر نبوده و این جزوات نیز خالی از اشکالات و تناقض­ها نمی­باشند.

« سبزي‌كاري و گل‌كاري »

دروس سبزی‌کاری و گل‌کاری رشته مهندسی کشاورزی، گرایش علوم باغبانی در کنکور سراسری سال 91 به صورت مشترک شامل 30 تست بوده و ضریب آن 3 می‌باشد. این درس شامل دو قسمت سبزیکاری (سبزیکاری عمومی و سبزیکاری خصوصی) و گلکاری (گلکاری عمومی و گلکاری خصوصی) می‌باشد. البته در دوره کارشناسی از هر کدام از این دروس جداگانه ارايه می‌شوند.

سرفصل‌های درس سبزیکاری عبارتند از؛ سبزیکاری عمومی، سبزي‌هاي ريشه‌اي، سبزی‌های پیازی، سبزي‌هاي ميوه‌اي، سبزي‌هاي برگي، سبزي‌هاي دانه‌اي، سبزیهای چندساله، كلم‌ها و قارچ خواركي.

سرفصل‌های درس گلکاری عبارتند از؛ فاكتورهاي عمومي گل‌كاري، گیاهان پوششی (چمن و چمنکاری، تعدادی از گیاهان پوششی)، گیاهان زینتی (بر اساس تیره های مختلف گیاهی)، درختان زینتی (سوزنی برگان/ پهن برگان).

در قسمت سبزیکاری و گلکاری، طولانی‌ترین بخش مربوط به سبزیکاری و گلکاری عمومی می‌باشد که در حقیقت مقدمه‌ای بر سبزیکاری و گلکاری خصوصی می‌باشند و در دوره کارشناسی ارشد نیز به عنوان پیش نیاز این دروس می‌باشند. در قسمت عمومی به طور کلی به تقسیم بندی و تاثیر شرایط محیطی و روشهای مختلف تکثیر گلها و سبزیها پرداخته شده است. و در قسمت سبزیکاری و گلکاری خصوصی، به صورت جداگانه به بررسی هر کدام از سبزیها و گل‌های مختلف شامل؛ گیاه شناسی، روش تکثیر، شرایط اکولوژیکی مورد نیاز، کاشت، داشت و برداشت آن گیاه پرداخته شده است.

منابع مورد استفاده برای درس سبزیکاری، کتاب سبزیکاری دکتر غلامعلی پیوست، جزوه سبزیکاری دانشگاههای تهران، تبریز، ارومیه، اصفهان و گیلان می باشد.

منابع مورد استفاده برای درس گلکاری، کتاب گلکاری دکتر خلیقی، اصول باغبانی و ازدیاد نباتات دکتر مرتضی خوشخوی و جزوه‌های گلکاری دانشگاه تهران، دانشگاه تبریز و دانشگاه ارومیه استفاده شده است. که کتابهای یاد شده به صورت کلی جز کتابهای پایه در مبحث گلکاری در ایران می‌باشند.

 

ضرایب دانشگاه سراسری کارشناسی ارشد علوم باغبانی

رديف

نام درس

ضريب درس در كنكور

علوم باغباني

1

زبان عمومي و تخصصي

2

2

ميوه‌كاري

3

3

خاك‌شناسي و گياه‌شناسي

2

4

ازدياد نباتات

2

5

فيزيولوژي و فيزيولوژي بعد از برداشت

2

6

سبزي‌كاري و گل‌كاري

3

 نام دروس و ضرایب کارشناسی ارشد علوم باغبانی (ویژه دانشگاه آزاد)

علوم باغبانی در دانشگاه آزاد جزء مجموعه 3 کشاورزی دارای گرایش «بیوتکنولوژی و ژنتیک مولکولی محصولات باغبانی» است.

 

نام دروس و ضرایب علوم باغبانی در کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد:

رديف

نام درس

ضريب درس در كنكور

بيوتكنولوژي و ژنتيك مولكولي محصولات باغباني

1

زبان

3

2

آمار

2

3

اصول باغبانی

2

4

فیزیولوژی بعد از برداشت و ازدیاد نباتات

3

5

گیاه شناسی و خاک شناسی

2

  منبع:http://www.modaresanesharif.ac.ir/

بنر ایران کنفرانس

ایران کنفرانس

بانك موضوع پايان نامه

معرفي پايگاه هاي اطلاعاتي علمي

حمايت از پايان نامه ها

RssFeed

-->