بانك اطلاعات عناوين پايان نامه و پژوهش معرفي پايگاه هاي اطلاعات علمي بخش خدمات وب و seo بخش دانلود رايگان بخش دانلود پروپوزال بخش معرفي دانشگاههاي خارجي و شرايط تحصيل و بورس آنها

این ایمیل آدرس توسط سیستم ضد اسپم محافظت شده است. شما میباید جاوا اسکریپت خود را فعال نمایید

iranresearches-telegram

فروشگاه ایران پژوهان 

نگارش یافته توسط مدير محتواي ايران پژوهان مجموعه: منابع آزمون كارشناسي ارشد رشته هاي علوم انساني( سراسري و آزاد)
تعداد بازدید: 1718
چاپ

گرایشها و موقعیتهای شغلی کارشناسی ارشد روانشناسی

گرایش های کارشناسی ارشد مجموعه روانشناسی:

رشته روانشناسی در آزمون كارشناسی ارشد دارای هشت گرایش می‌باشد. روانشناسی عمومی كه به مطالعه‌ی كلی مفاهیم روانشناسی می‌پردازد. گرایش روانشناسی بالینی كه به مطالعه‌ی ناهنجاری‌های رفتاری مانند افسردگی، اضطراب، وسواس و ... می‌پردازد. گرایش روانشناسی بالینی کودک و نوجوان كه به مطالعه‌ی روانشناسی كودكان می‌پردازد، گرایش روانشناسی صنعتی و سازمانی با تحلیل رفتار افراد با همكاران مدیران و زیردستان در هر سازمان سعی در ارایه راهكار جهت بالابردن راندمان سازمان‌ها می‌كند. در گرایش سنجش و اندازه‌گیری «روانسنجی» بیشتر سنجش ضریب هوشی و تشخیص استعداد افراد مدنظر می‌باشد.

همچنین این رشته دارای گرایشهای علوم شناختی، علوم شناختی ـ ذهن، مغز و تربیت، علوم شناختی ـ روانشناسی شناختی است.

 

موقعیت شغلی کارشناسی ارشد مجموعه روانشناسی:

با توجه به اینکه ایران جزء کشورهای در حال توسعه می‌باشد، لذا آینده شغلی این رشته روشن می‌باشد، فارغ‌التحصیلان گرایش‌های عمومی و بالینی معمولاً جذب بیمارستان‌های عمومی و خصوصی، مراکز بازپروری، مدارس و مراکز آموزشی می‌شوند. فارغ‌التحصیلان گرایش روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان نیز علاوه بر فعالیت در برخی از مراکز فوق می‌توانند در مهد کودک‌ها و مدارس پیش دبستانی مشغول به کار شوند. فارغ‌التحصیلان روان‌شناسی صنعتی و سازمانی معمولاً در کارخانه‌های بزرگ دولتی و خصوصی، ادارات دولتی و خصوصی جذب بازار کار می‌شوند. فارغ‌التحصیلان روانشناسی کودکان استثنایی معمولاً در مراکز اصلاح تربیت و بازپروری کودکان، مراکز نگهداری بیماران روانی و عقب‌افتاده ذهنی مشغول به فعالیت می‌شوند و در نهایت فارغ‌التحصیلان گرایش روانسنجی به عنوان کارشناس در ارگان‌های دولتی و غیر دولتی مانند اداره راهنمای و رانندگی، نیروی انتظامی، مراکز نظرسنجی و غیره مشغول به کار می‌شوند. هر چند نوع گرایش در اکثر مراکز به طور دقیق متناسب با نوع کار نمی‌باشد و بعضاً فقط خود مدرک فوق‌لیسانس برای مدیران سازمان‌ها مهم می‌باشد.

در رشته روانشناسی موقعیت‌های شغلی در گرایش‌های مختلف کمی متفاوت است:

ـ فارغ‌التحصیلان روانشناسی عمومی می‌توانند در مورسسات آموزشی، ندامتگاه، بیمارستان‌های روانی و مراکزی از این قبیل فعالیت کنند.

ـ فارغ‌التحصیلان روانشناسی بالینی می‌توانند در مراکزی از قبیل بیمارستان‌های عمومی، مراکر نگهداری بیماران جسمی و روانی و مراکز آموزشی مشغول به فعالیت شوند.

ـ مطالعه بر روی ساعات کار و استراحت کارکنان، عوامل تأثیرگذار مربوط به محیط کار، مثل تأثیر نور و صدا و رنگ بر روی بازدهی کار و کارکنان از جمله فعالیت‌هایی می‌باشد که فارغ‌التحصیلان روانشناسی صنعتی و سازمانی می‌توانند انجام دهند.

 

نام دروس و ضرایب کارشناسی ارشد روانشناسی (سراسری)

دروس آزمون کارشناسی ارشد روانشناسی

دروس مشترک آزمون کارشناسی ارشد در 3 گرایش

روانشناسی عمومی ، روانشناسی بالینی و روانشناسی بالینی کودک و نوجوان

از بین 3 گرایش فوق، 2 گرایش روانشناسی عمومی، روانشناسی بالینی با بیشترین تعداد پذیرش روبه‌رو هستند و به غیر از یک درس تمام دروس این گرایش با هم مشترک هستند.

 

« متون روانشناسی به زبان خارجی (انگلیسی و فرانسه)  »

تعداد سئوالات این درس در آزمون 30 سئوال می‌باشد. همان‌طور که از نام درس پیداست، کلیه سوالات تخصصی بوده و از زبان عمومی سوالی طرح نشده است. بدون تردید اگر دانشجویان در درس زبان حداقل‌هایی را داشته باشند مطالعه و سرمایه‌گذاری در این درس می‌تواند منطقی باشد. معمولاً منبع درس زبان تخصصی در اکثر رشته‌ها در دانشگاه‌های مختلف فرق می‌کند و اساتید این درس به صورت سلیقه‌ای منابع و یا جزوات مورد نظر خود را به دانشجویان معرفی می‌کنند. خواندن زبان تخصصی موسسه مدرسان شریف برای رسیدن به تسلط در این درس کفایت می‌کند.

 

« علم‌النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی »

تعداد سئوالات این درس در آزمون 15 سئوال می‌باشد. این درس برای هر 3 گرایش دارای ضریب (1) است و به لحاظ اهمیت به همراه دو درس آمار و روش تحقیق همچنین درس «روانشناسی فیزیولوژیک، انگیزش و هیجان» در یک سطح قرار دارد. اما به لحاظ فهم مطالب، آن را می‌توان راحت‌تر از درس روانشناسی فیزیولوژیک و سخت‌ تراز آمار و روش تحقیق دانست منابع مهم این درس در دانشگاههای مختلف، با هم فرق می‌کند و از بین آنها می‌توان به سه کتاب متفاوت علم‌النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی تألیف دکتر احدی، دکتر بهشتی و دکتر ایروانی و همچنین کتاب روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلام تألیف دکتر ایروانی اشاره کرد.

 

 

« آمار و روش تحقیق »

ضریب این درس برای هر سه گرایش 1 و تعداد سئوالات آن در‌ آزمون دانشگاه دولتی 20 سئوال می‌باشد. منابع مهم این درس در دانشگاهها کتاب‌های آقای دکتر علی دلاور می‌باشد. کتاب‌های روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی و تحلیل آماری در روانشناسی و علوم تربیتی از جمله این کتب می‌باشند. در برخی دانشگاهها اساتید از روی «کتاب روش‌های تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی» تألیف دکتر اسماعیل بیابانگرد و یا حتی جزوه‌ی شخصی خود برای تدریس این درس استفاده می‌کنند. تمامی کتب فوق به گونه‌ای پراکنده و در بعضی مباحث گنگ مطالب را جمع‌آوری کرده‌اند.

 

« روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی »

ضریب این درس در آزمون دانشگاه دولتی برای هر سه گرایش 2 و تعداد سئوالات آن 20 سئوال می‌باشد. منابع مهم این درس در اکثر دانشگاههای کشور کتاب‌های ترجمه‌ی مؤلفین خارجی می‌باشند. کتاب‌های خلاصه‌ی روان‌پزشکی، کاپلان و سادوک روانشناسی کودکان استثنایی، هالاهان و کافمن، روانشناسی مرضی، ساراسون، روانشناسی مرضی، سلینگن و روزنهان از جمله‌ی این کتب می‌باشند.

البته کتاب روانشناسی کودکان استثنایی تألیف دکتر میلانی فر و دکتر افروز نیز در بعضی دانشگاهها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل ترجمه بودن اکثر این منابع بعضاً مطالب با سبک و سیاقی پیچیده پیش‌روی خواننده گذاشته شده، البته برخی ترجمه‌های خوب در این درس انجام شده، ولی وقتی داوطلب خود را برای آزمون کارشناسی ارشد آماده می‌کند، بهتر است از یک کتاب تألیف (وطنی)! با نوشتاری ساده و روان برای مطالعه استفاده کند.


« روانشناسی فیزیولوژیک، انگیزش و هیجان  »

ضریب این درس در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه دولتی برای هر سه گرایش (1) و تعداد سئوالات آن 15 سئوال می‌باشد با توجه به ضریب آن، از دروس درجه دوم در این سه گرایش محسوب می‌شود. منابع مهم این درس کتاب‌های فیزیولوژیک لارکسون، کالات، کتاب دکتر خداپناهی، و کتاب‌های انگیزش و هیجان جان‌مارشال ریو بیشتر ساختار دستگاه‌های عصبی، سیناپس‌ها، دستگاه‌های دیداری حرکتی، شنیداری، بویایی، چشایی و حرکتی هیجان و نظریه آن و نظریه‌های کشاننده‌ای در این درس مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرند.

 

دروس غیر مشترک برای سه گرایش

روانشناسی عمومی،  روانشناسی بالینی و روانشناسی بالینی کودک و نوجوان

 

برای گرایش­های فوق داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد باید یک درس دیگر علاوه بر 5 درس مشترک ذکر شده مطالعه کنند، درس «روانشناسی عمومی» را داوطلبان گرایش روانشناسی عمومی و درس هر گرایش «روانشناسی بالینی» را داوطلبان دو گرایش دیگر باید مطالعه کنند.

 

«روانشناسی عمومی »

ضریب این درس در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه دولتی 2 و تعداد سئوالات آن 20 سئوال می­باشد. منابع مهم این درس در دانشگاه­های مختلف کتاب­های روانشناسی هیلگارد و روانشناسی سانتراک می­باشند و مباحث آن بیشتر در مورد اهمیت روانشناسی، یادگیری و حافظه، اندیشه و زبان، شخصیت، بهداشت روانی، روش­های درمان، رفتار اجتماعی و به طور کلی مروری کلی بر مفاهیم اساسی روانشناسی می­باشد.

« روانشناسی بالینی »

ضریب این درس در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه دولتی برای هر دو گرایش (3) و تعداد سئوالات آن 20 سئوال می­باشد. از حیث اهمیت مهم­ترین درس برای این دو گرایش محسوب می­شود و به همین دلیل معمولاً داوطلبان این رشته وقت زیادی را صرف مطالعه­ی این درس می­کنند. از منابع مهم این درس می­توان به دو کتاب روانشناسی بالینی فیرس ترجمه مهرداد فیروزبخت و کتاب روانشناسی بالینی دکتر شاملو اشاره کرد. حجم مطالب این درس کمی زیاد است و برای تسلط بر این درس باید ضمن صرف وقت مناسب، داوطلب در تحلیل مفاهیم به قدرت خوبی برسد.

 

دروس تخصصی گرایش سنجش و اندازه‌گیری «روانسنجی»

داوطلبان این گرایش باید به سئوالات دروس زیر در آزمون پاسخ دهند:

1. متون روانشناسی با ضریب (2)

2. آمار و روش تحقیق با ضریب (2)

3. روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی با ضریب (1)

4. روانشناسی رشد با ضریب (2)

5. روانشناسی عمومی با ضریب (1)

6. روانسنجی با ضریب (2)

7. آزمون‌های شناختی هوش و استعداد با ضریب (2)

توضیحات 5 درس اول داده شد و ما فقط به معرفی منابع دو درس آخر می‌پردازیم.

«روانسنجی»

همان‌طور که اشاره شد، ضریب این درس در آزمون دانشگاه دولتی 2 و تعداد سئوالات آن 20 سئوال می‌باشد. منابع مهم این درس کتاب‌های 1. روانسنجی، دکتر گنجی 2. مبانی نظری و عملی پژوهش، دکتر علی دلاور 3. روان‌آزمایی آناستازی، ترجمه دکتر براهنی 4. اصول روانسنجی، پاشا شریفی می‌باشند. بررسی مفاهیم کلی اندازه‌گیری، امتحان و هدف نهایی امتحان، تهیه پرسش‌های امتحانی، اجرای امتحان، آزمون و انواع آن، تحلیل سئوالات آزمون، اعتبار آزمون،‌ طبقه‌بندی آزمون‌ها و ... در متن این درس تحلیل می‌شوند.

« آزمون‌های شناختی هوش و استعداد »

ضریب این درس در آزمون دانشگاه دولتی 2 و تعداد سئوالات آن 15 سئوال می‌باشد. منابع مهم این درس کتاب‌های راهنمای سنجش‌روانی مارنات، روانسنجی دکتر گنجی، اصول روانسنجی و روان آزمایی دکتر شریفی و روان آزمایی آناستازی ترجمه دکتر براهنی می‌باشد. مطالب آن تقریباً بی‌ارتباط با درس روانسنجی نیست. مفهوم هوش و نظریه‌های آن، آزمون‌های انفرادی و گروهی هوش، آزمون‌های شخصیت، آزمون‌های فرافکن، اضطراب و فشار روانی، سنجش رغبت‌ها، نگرش‌ها و ارزش‌ها مباحث اصلی این درس را تشکیل می‌دهند.

 

دروس تخصصی گرایش روانشناسی صنعتی و سازمانی

داوطلبان این گرایش باید به دروس زیر پاسخ دهند:

1. متون روانشناسی به زبان انگلیسی با ضریب (2)

2. آمار و روش تحقیق با ضریب (2)

3. روانشناسی صنعتی و سازمانی با ضریب (2)

4. روانشناسی اجتماعی با ضریب (2)

5. رفتار سازمانی با ضریب (3)

6. روانشناسی امور استخدامی با ضریب (3)

7. بالندگی سازمانی با ضریب (3)

با توجه به ضرایب، تقریباً تمام دروس مهم هستند و دروس 7 و 6 و 5 از اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشند.

ضرایب و گرایش های مجموعه روانشناسی (آزمون سراسری)

رديف

نام درس

ضريب درس در كنكور

روانشناسي عمومي

روانشناسي باليني

سنجش و اندازه‌گيري «روانسجي»

1

متون روانشناسي

(به زبان انگليسي)

2

2

2

2

علم‌النفس از ديدگاه دانشمندان اسلامي

1

1

0

3

آمار و روش تحقيق

1

1

2

4

روانشناسي مرضي و كودكان استثنايي

2

2

1

5

روانشناسي رشد

2

2

2

6

روانشناسي باليني

0

3

0

7

روانشناسي عمومي

2

0

1

8

روانسنجي

0

0

2

9

آزمون‌هاي شناختي هوش و استعداد

0

0

2

10

روانشناسي فيزيولوژيك، انگيزش و هيجان

1

1

0

11

روانشناسي صنعتي و سازماني

0

0

0

12

روانشناسي اجتماعي

0

0

0

13

رفتار سازماني

0

0

0

14

روانشناسي امور استخدامي

0

0

0

15

بالندگي سازماني

0

0

0

16

مبانی علوم شناختي

0

0

0

17

روانشناسي شناختي

0

0

0

18

مبانی علوم اعصاب

0

0

0

19

روانشناسی تربیتی و برنامه درسی

0

0

0

 

رديف

نام درس

ضريب درس در كنكور

روانشناسي صنعتي و سازماني

روانشناسي باليني كودك و نوجوان

علوم شناختي

1

متون روانشناسي (به زبان انگليسي)

2

2

2

2

علم‌النفس از ديدگاه دانشمندان اسلامي

0

1

1

3

آمار و روش تحقيق

2

1

1

4

روانشناسي مرضي و كودكان استثنايي

0

2

0

5

روانشناسي رشد

0

2

0

6

روانشناسي باليني

0

3

0

7

روانشناسي عمومي

0

0

1

8

روانسنجي

0

0

0

9

آزمون‌هاي شناختي هوش و استعداد

0

0

0

10

روانشناسي فيزيولوژيك، انگيزش و هيجان

0

1

2

11

روانشناسي صنعتي و سازماني

2

0

0

12

روانشناسي اجتماعي

2

0

0

13

رفتار سازماني

3

0

0

14

روانشناسي امور استخدامي

3

0

0

15

بالندگي سازماني

3

0

0

16

مبانی علوم شناختي

0

0

2

17

روانشناسي شناختي

0

0

3

18

مبانی علوم اعصاب

0

0

0

19

روانشناسی تربیتی و برنامه درسی

0

0

0



رديف

نام درس

ضريب درس در كنكور

علوم شناختی ـ ذهن، مغز و تربیت

علوم شناختی ـ روانشناسی شناختی

1

متون روانشناسي (به زبان انگليسي)

2

2

2

علم‌النفس از ديدگاه دانشمندان اسلامي

0

0

3

آمار و روش تحقيق

3

3

4

روانشناسي مرضي و كودكان استثنايي

0

0

5

روانشناسي رشد

0

0

6

روانشناسي باليني

0

0

7

روانشناسي عمومي

0

3

8

روانسنجي

0

0

9

آزمون‌هاي شناختي هوش و استعداد

0

0

10

روانشناسي فيزيولوژيك، انگيزش و هيجان

0

0

11

روانشناسي صنعتي و سازماني

0

0

12

روانشناسي اجتماعي

0

0

13

رفتار سازماني

0

0

14

روانشناسي امور استخدامي

0

0

15

بالندگي سازماني

0

0

16

مبانی علوم شناختي

2

2

17

روانشناسي شناختي

0

0

18

مبانی علوم اعصاب

2

2

19

روانشناسی تربیتی و برنامه درسی

3

0

  منبع:http://www.modaresanesharif.ac.ir/

بنر ایران کنفرانس

ایران کنفرانس

بانك موضوع پايان نامه

معرفي پايگاه هاي اطلاعاتي علمي

حمايت از پايان نامه ها

RssFeed

-->