بانك اطلاعات عناوين پايان نامه و پژوهش معرفي پايگاه هاي اطلاعات علمي بخش خدمات وب و seo بخش دانلود رايگان بخش دانلود پروپوزال بخش معرفي دانشگاههاي خارجي و شرايط تحصيل و بورس آنها

این ایمیل آدرس توسط سیستم ضد اسپم محافظت شده است. شما میباید جاوا اسکریپت خود را فعال نمایید

iranresearches-telegram

فروشگاه ایران پژوهان 

نگارش یافته توسط مدير محتواي ايران پژوهان مجموعه: منابع آزمون كارشناسي ارشد رشته هاي علوم انساني( سراسري و آزاد)
تعداد بازدید: 12139
چاپ

گرایش های رشته علوم تربیتی 1 در مقطع کارشناسی ارشد

1- برنامه‌ریزی آموزشی و برنامه‌ریزی درسی : هدف این دو گرایش تربیت مدرسان عالم و آگاهی می‌باشد که بتوانند با توجه به تخصص خود مدرس قابل و متفکری باشند جهت تجزیه و تحلیل موارد آموزشی و درسی در مدارس و آموزشگاه‌های کشور.

2- تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش (تعلیم و تربیت اسلامی): این گرایش هم خود مفهوم فلسفه را مورد بررسی قرار می‌دهد و هم آموزش و پرورش را از سوی دیگر. در این رشته آشنایی با نظریات تربیتی و علمای فلسفی که صاحب سبک و نظر در زمینه آموزش بوده‌اند برای بهبود هرچه بیشتر نظام علمی و آموزش و پرورش مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 

3- مدیریت آموزشی: فارغ‌التحصیلان این رشته باید از قدرت برنامه‌ریزی و روابط انسانی خوبی برخوردار باشند تا بتوانند شکست و مسائل آموزشی را به خوبی تشخیص داده و در حل مشکل آن راهکارهای مناسب را ارائه دهند. هدف از این گرایش به وجود آوردن فارغ‌التحصیلان متعهد برای تمام سطوح مختلف آموزشی می‌باشد.

4- آموزش بزرگسالان : همانطور که از نام این رشته پیداست ضرورت داشتن علم و دانش را در زندگی انسان مشخص می‌کند. به طوری که تمامی افراد بازمانده از تحصیل و یا علاقه‌مندان به تحصیل بتوانند یادگیری را ادامه دهند و یا بنیان‌گذار جامعه‌ای در حال یادگیری باشند. این رشته دانشگاهي این فرآیند را برای این افراد راحت‌تر و قابل دسترس‌تر می‌کند.

5- تحقیقات آموزشی: فارغ‌التحصیلان این رشته با استفاده از روش تدریس و الگوهای مختلف در ملل گوناگون بهترین سبک و الگو را در جهت بهبود نظام آموزشی کشور تدوین می‌کنند.

6- تکنولوژی آموزشی: بر خلاف تصور عموم مردم اطلاعات اين رشته صرفاً در ابزار و وسایل خلاصه نمی‌شود بلکه دیدی تازه به یادگیری می‌باشد که با استفاده از نظرات و اصول روانشناسانه بهترین نوع و روش استفاده را از وسایل آموزشی در جهت یادگیری بهتربازگو می‌کند.

7- مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی: مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی علاوه بر ایجاد دانش به نحوه استفاده از آن دانش و اطلاعات اهمیت بسیاری می‌دهد. استفاده از تکنولوژی جدید و پیشرفته برای انتقال دانش از جمله کارایی‌های این رشته می‌باشد برای مثال دانشگاه مجازی یکی از دستاوردهای این رشته می باشد.

موقعیت های شغلی رشته علوم تربیتی 1

فارغ‌التحصیلان این رشته در درجه اول جذب آموزش و پرورش می‌شوند و یا برخی سازمان‌های دولتی مانند سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت از جمله مکان‌های فعالیت فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها می‌باشند. فارغ‌التحصیلان این رشته در صورت برخورداری از سرمایه لازم می‌توانند مجوز تاسیس مهدکودک و آمادگی را اخذ کرده و در این زمینه فعالیت کنند. مشاوره برنامه‌ریزی درسی برای داوطلبان کنکور و همچنین دانش‌آموزان و دانشجویان تمام مقاطع، از تخصص‌های برخی گرایش‌های این رشته می‌باشد که مدارس، دبیرستان‌ها و آموزشگاه‌های خصوصی پذیرای این افراد می‌باشند.

 

دروس رشته علوم تربیتی 1 در آزمون سراسری کارشناسی ارشد

تمام دروس دو گرایش اول با هم یکی است و ضریب این دروس در هر دو گرایش یکسان است و 4 درس از این دروس با گرایش سوم یکسان است، اکنون به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

«زبان عمومی و تخصصی »

تعداد سئوالات این درس در آزمون 30 سئوال می‌باشد. همان‌طور که از نام درس پیداست، تعدادی از سئوالات این درس زبان عمومی و تعدادی از آن‌ها نیز مربوط به اصطلاحات و متون تخصصی رشته علوم تربیتی (1) می‌باشد.

«روانشناسی تربیتی »

این درس با ضریب (2) از جمله دروس مشترک این سه گرایش است. تعداد سئوالات آن در رشته علوم تربیتی (1) 20 سئوال می باشد. از جمله دروسی است که در آزمون ارشناسي ارشد رشته علوم تربیتی (2) نیز مورد سئوال قرار می‌گیرد. منابع مهم این درس در دانشگاه‌های مختلف کتاب‌های روانشناسی تربیتی (روانشناسی آموزش و یادگیری) تألیف دکتر اسماعیل بیابانگرد و کتاب روانشناسی پرورشي نوین تألیف دکتر علی اکبر سیف می‌باشند. تعاریف روانشناسی تربیتی، مراحل و هدف‌های آموزشی، طبقه‌بندی هدف‌های آموزشی نظریه‌های رشد شناختی و رفتاری یادگیری، سنجش و ارزیابی، نظریه‌های خبر پردازی یادگیری، انگیزش و یادگیری روش‌های مختلف آموزش، مطالعه و یادگیری از جمله مباحثی هستند که در این درس مورد بررسی قرار می‌گیرند.

«روش‌ها و فنون تدریس »

ضریب این درس برای دو گرایش اول (3) و برای گرایش سوم (2) می‌باشد و تعداد سئوالات آن 20 سئوال می‌باشد. از جمله منابع معروف این درس کتاب‌های الگوهای جدید تدریس دکتر بهرنگی، روش‌ها و فنون تدریس تألیف حسن شعبانی و همچنین کتابی با همین نام تألیف امان‌ا... صفوی و کتاب الگوها و فنون تدریس اثر بوروس جویس می‌باشند.

«اصول و فلسفه تعلیم و تربیت »

ضریب این درس برای هر سه گرایش (2) و تعداد سئوالات آن در آزمون دانشگاه سراسري 20 سئوال می‌باشد. منابع مهم این درس کتاب فلسفه تعلیم و تربیت تألیف بازرگان و دو کتاب اصول و فلسفه تعلیم و تربیت تألیف مرحوم دکترعلی شریعتی و کتاب اصول و فلسفه تعلیم و تربیت تألیف دکتر علی اکبر شعاری نژاد می‌باشند. در ابتدای این درس مفاهیم مقدماتی فلسفه آورده شده و پس از آن فلسفه تعلیم و تربیت و انواع مکاتب فلسفی (آرای فیلسوفان غربی و فیلسوفان مسلمان در تعلیم و تربیت) بحث شده است.

« مدیریت آموزشی »

تعداد سئوالات این درس 20 سئوال و ضریب آن در آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه دولتی (2) می‌باشد. منابع مهم این درس کتاب مدیریت آموزشی با تألیف آقای دکتر علاقه‌بند، دکتر بهرنگی و دکتر شیرازی می‌باشند. البته کتاب آقای دکتر بهرنگی ترجمه می‌باشد.

« مقدمات برنامه‌ریزی آموزشی و درسی »

تعداد سئوالات این درس 20 سئوال و ضریب آن در دانشگاه دولتی برای این دو گرایش (3) می‌باشد. به دلیل ضریب بالای آن می‌توان آن را در کنار درس «روش‌ها و فنون تدریس» مهمترین درس برای این دو گرایش نامید. از منابع مهم این درس می‌توان به کتاب‌های مقدمات برنامه‌ریزی آموزشی و درسی مدارس الف ـ لوی، فرآیند برنامه‌ریزی آموزشی تألیف فیوضات اشاره کرد. تهیه برنامه‌ریزی آموزشی، اجرای برنامه‌ریزی آموزشی کشور و ارزیابی آن، آموزش در اجتماع تشخیص کاستی‌ها در نظام آموزشی، آماده‌سازی رئوس برنامه‌ریزی درسی، تهیه و تولید مواد و وسایل آموزشی و اجرای برنامه‌های درسی جدید از جمله مباحثی هستند که در این درس مورد مطالعه قرار می‌گیرند.

« آمار و روش‌های تحقیق »

ضریب این درس برای هر سه گرایش 1 و تعداد سئوالات آن در‌ آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه دولتی 20 سئوال می‌باشد. منابع مهم این درس در دانشگاهها کتاب‌های آقای دکتر علی دلاور می‌باشد. کتاب‌های روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی و تحلیل آماری در روانشناسی و علوم تربیتی از جمله این کتب می‌باشند. در برخی دانشگاهها اساتید از روی «کتاب روش‌های تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی» تألیف دکتر اسماعیل بیابانگرد و یا حتی جزوه‌ی شخصی خود برای تدریس این درس استفاده می‌کنند. تمامی کتب فوق به گونه‌ای پراکنده و در بعضی مباحث گنگ مطالب را جمع‌آوری کرده‌اند.

« سنجش و اندازه‌گیری در تعلیم و تربیت »

ضریب این درس در دانشگاه دولتی 1 و تعداد سئوالات آن 20 سئوال می‌باشد. با توجه به ضریب آن در کنار درس «آمار و روش‌های تحقیق» جزء دروس کم اهمیت در این گرایش محسوب می‌شود. هرچند که این موضوع نباید باعث شود شما این درس را کنار بگذارید. مفاهیم این درس جذاب و فهم مطالب آن آسان می‌باشد. در این درس مقیاس‌های اندازه‌گیری، دسته‌بندی آزمون‌های روانشناسی، انواع ارزشیابی و جهت‌دهی برای پیشرفت تحصیلی، بررسی آزمون‌های مختلف (عینی، کوتاه پاسخ، چند گزینه‌ای) نمره‌گذاری و تحلیل آزمون و استفاده از روش‌های آماری از جمله مباحث این درس می‌باشند. از جمله منابع این درس، کتاب دکتر علی‌اکبر سیف می‌باشد.

« تعلیم و تربیت اسلامی »

تعداد سئوالات این درس در آزمون دانشگاه دولتی 20 سئوال و ضریب آن (3) می‌باشد. به همین دلیل جزء دروس پراهمیت برای این گرایش محسوب می‌شود. منابع مهم این درس کتاب تعلیم و تربیت اسلامی، تألیف دکتر علی شریعت مداری و کتاب نگاهی دوباره به تعلیم و تربیت اسلامی تألیف دکتر خسرو باقری می‌باشد.

ضرايب دروس گرایش مدیریت آموزشی

برای گرایش پرطرفدار مدیریت آموزشی باید 7 درس مورد مطالعه قرار گیرد:

1ـ زبان عمومی و تخصصی با ضریب (2)

2ـ روش‌ها و فنون تدریس با ضریب (2)

3ـ آمار و روش‌های تحقیق با ضریب (2)

4ـ اصول و فلسفه تعلیم و تربیت با ضریب (2)

5ـ مدیریت آموزشی با ضریب (3)

6ـ مقدمات برنامه‌ریزی آموزشی و درسی با ضریب (2)

7ـ نظارت و راهنمایی با ضریب (2)

« نظارت و راهنمایی »

تعداد سئوالات این درس در آزمون دانشگاه دولتی 20 سئوال و ضریب این درس برای گرایش مدیریت آموزشي (2) می‌باشد. منبع مهم این درس کتاب نظارت و راهنمایی تألیف دکتر نیک نامی و کتاب نظارت و راهنمایی وکیلیان می‌باشد.

« تکنولوژی آموزشی »

تعداد سئوالات این درس در آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه دولتی 20 سئوال و ضریب آن برای گرایش تکنولوژی آموزشی (3) و برای گرایش آموزش بزرگسالان (1) می‌باشد. از منابع مهم این درس می‌توان به کتاب‌های مقدمات تکنولوژی آموزشی تألیف دکتر فردانش و همچنین کتاب تکنولوژی آموزشی احدیان اشاره کرد. مهمترین مباحث این درس مطالعه مباحث نظری تکنولوژی آموزشی، و سپس روند، بایدها و نبایدهای طراحی، اجرا و ارزشیابی وسایل آموزشی می‌باشند.

ضرایب و گرایش های مجموعه علوم تربیتی 1 (دانشگاه سراسری)

نام درس

ضريب درس در كنكور

برنامه‌ريزي آموزشي

برنامه‌ريزي درسي

تاريخ و فلسفه آموزش و پرورش

مديريت آموزشي

زبان عمومي و تخصصي

2

2

2

2

روانشناسي تربيتي

2

2

2

0

روش‌ها و فنون تدريس

3

3

2

2

آمار و روش‌هاي تحقيق

0

0

1

2

اصول و فلسفه تعليم و تربيت

2

2

2

2

سنجش و اندازه‌گيري در تعليم و تربيت

0

0

1

0

مديريت آموزشي

2

2

0

3

مقدمات برنامه‌ريزي آموزشي و درسي

3

3

0

2

نظارت و راهنمايي

0

0

0

2

تكنولوژي آموزشي

0

0

0

0

تعليم و تربيت اسلامي

0

0

3

0

 

نام درس

ضريب درس در كنكور

آموزش بزرگسالان

تحقيقات آموزشي

تكنولوژي آموزشي

مديريت و برنامه‌ريزي آموزش عالي

زبان عمومي و تخصصي

2

2

2

2

روانشناسي تربيتي

0

2

2

2

روش‌ها و فنون تدريس

2

0

3

1

آمار و روش‌هاي تحقيق

0

3

0

3

اصول و فلسفه تعليم و تربيت

2

2

0

0

سنجش و اندازه‌گيري در تعليم و تربيت

2

2

1

2

مديريت آموزشي

2

0

0

3

مقدمات برنامه‌ريزي آموزشي و درسي

2

0

2

3

نظارت و راهنمايي

0

0

0

2

تكنولوژي آموزشي

1

0

3

0

تعليم و تربيت اسلامي

0

0

0

0

 منبع: سايت مدرسان شريف

 

بنر ایران کنفرانس

ایران کنفرانس

بانك موضوع پايان نامه

معرفي پايگاه هاي اطلاعاتي علمي

حمايت از پايان نامه ها

RssFeed

-->